شماره تماس 021-88545324
UniqueVisa Logo

انواع مدارس استرالیا

سیستم مدارس در استرالیا
سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
نویسنده:

تحصیل در استرالیا برای دانش آموزان بین‌المللی که قصد درس خواندن در یک کشور مدرن را دارند، گزینه‌ای عالی است. استرالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در جهان است. در این کشور پهناور، انواع مختلفی از مدارس وجود دارد که بسته به علایق و نیاز‌های خود، می‌توانید در یکی از آن‌ها ثبت نام کرده و به تحصیل بپردازید.

قبل از هر چیزی، اگر قصد تحصیل در استرالیا را دارید، باید با انواع مدارس در این کشور آشنا شوید. ما در این صفحه، انواع مدارس در استرالیا را با توجه به دسته‌بندی‌های مختلف معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید…

انواع مدارس استرالیا بر اساس دسته‌بندی های مختلف

۱.      بر اساس سال تحصیلی

رایج‌ترین روش طبقه‌بندی در جهان، طبقه‌بندی بر اساس سال تحصیلی است. بر این اساس، مدارس استرالیا به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شوند:

دبستان/ابتدایی (Primary School)

مدارس ابتدایی، تحصیل کودکان را از قبل سال اول تا سال ششم یا هفتم پوشش می‌دهند. مدت زمان سال‌های دبستان در هر ایالت و قلمرو استرالیا متفاوت است. پذیرش دوران ابتدایی اکثراً تا سال ۶‌ام انجام می‎شود. البته در استرالیای جنوبی تا سال ۲۰۲۲، دانش آموزان سال ۷‌ام دبستان را به پایان می‌رسانند و در نتیجه، طول دوره دبستان برای آن‌ها ۸ سال بود.

این نوع مدارس بر روی توسعه سواد، حساب و مهارت‌های اجتماعی اساسی کودکان تمرکز کرده و دانش‌های بنیادی درباره دنیای اطراف را به کودکان یاد می‌دهند.

مدرسه ابتدایی در استرالیا

مدارس متوسطه (Secondary schools)

دانش آموزان استرالیایی پس از سپری کردن ۶ الی ۷ سال آموزش دوران ابتدایی، وارد مدارس متوسطه می‌شوند. این مدارس با نام‌های کالج‌های راهنمایی، دبیرستان یا ارشد نیز شناخته می‌شوند.  طول دوره مدارس متوسطه در هر ایالت و قلمرو استرالیا متفاوت است، اما به طور کلی، سال ۷‌ام تا ۱۰‌ام (دوره آموزش اجباری) را شامل می‌شود. مدارس متوسطه ارشد تا سال ۱۲‌ام ادامه دارند.

دبیرستان (Middle schools)

این نوع مدارس در اکثر ایالت‌ها و مناطق استرالیا غیر‎معمول هستند و به جای آن، دانش آموزان از دبستان مستقیماً به دبیرستان می‌روند. برخی از مدارس متوسطه برای ساختن جایگزینی مناسبی برای مدارس میدل، مدارک خود را به “”junior high school  یا “دبیرستان راهنمایی” (سال‌های ۷، ۸، ۹ و ۱۰ام را شامل می‌شود) و “”senior high school یا “دبیرستان ارشد” (سال‌های ۱۱ و ۱۲ام را شامل می‌شود) تقسیم‌بندی کرده‌‎اند. برخی دیگر نیز یک سیستم ۳ سطحی ساخته‌اند: “junior” یا “جوان” (سال ۷ و ۸ام)، “intermediate” یا “متوسط” (سال ۹ و ۱۰ام) و senior”” یا “بالا” (سال ۱۱ و ۱۲ام).

مدارس ترکیبی و مرکزی (Combined and central schools)

مدارس ترکیبی در استرالیا به مدارسی گفته می‌شود که دارای کلاس‌هایی از هر دو سطح primary و secondary هستند. در کشور استرالیا تا سال ۲۰۱۹، تقریباً ۵۰۰ مدرسه دولتی ترکیبی و تقریباً ۸۵۰ مدرسه غیردولتی ترکیبی وجود داشت.

مدارس مرکزی به مدارسی گفته می‌شود که در یک منطقه روستایی واقع شده و آموزش ابتدایی و متوسطه را به دانش آموزان ارائه می‌دهند و معمولاً تا سال ۱۰ام تحصیلی به پایان می‌رسند. آمارها نشان می‌دهند تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۶۲ مدرسه مرکزی در استرالیا وجود داشت.

کالج و VET

دانش آموزان استرالیایی پس از فارغ‌‎التحصیلی از دبیرستان، می‌توانند وارد کالج شوند و آموزش حرفه‌ای تحصیلی را آغاز کنند. هدف این نوع مدارس، بهبود و توسعه مهارت‌های دانش آموزان برای ورود به دنیای کار و آمادگی برای زندگی در محیط بیرون از مدرسه است.

آموزش عالی

دانش آموزان استرالیایی که دبیرستان خود را تمام کرده‌اند، به جز کالج و VET گزینه‌ای به نام تحصیلات عالی دارند. تحصیلات عالی استرالیا که همان تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا است، در سطح بسیار بالایی در دنیا قرار دارد و افراد می‌توانند بسته به علایق خود، در رشته‌های مختلفی به تحصیل در استرالیا بپردازند. این دانشگاه‌ها به دانشجویان خود مدارکی نظیر لیسانس، فوق لیسانس و دکترا را ارائه می‌دهد.

آموزش عالی در استرالیا

۲.      بر اساس ساختار‌های سازمانی

انواع مدارس استرالیا با توجه به ساختارهای سازمانی، به مدارس دولتی و مدارس غیردولتی تقسیم‌بندی می‌شوند. مدارس غیردولتی نیز به دو دسته مدارس کاتولیک و مدارس خصوصی یا مستقل تقسیم می‎شوند. آمار‌ها نشان می‌دهند تا سال ۲۰۱۸ تقریباً ۶۵.۷% دانش آموزان استرالیایی در مدارس دولتی، ۱۹.۷% در مدارس کاتولیک و ۱۴.۶% در مدارس مستقل ثبت نام کرده‌اند.

در جدل زیر، می‌توانید میزان ثبت نام دانش آموزان در مدارس استرالیا در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ را مشاهده کنید:

۲۰۱۴ ۲۰۱۵ ۲۰۱۶ ۲۰۱۷ ۲۰۱۸
دولتی ۲,۴۰۶,۴۹۵ ۲,۴۴۵,۱۳۰ ۲,۴۸۳,۸۰۲ ۲,۵۲۴,۸۶۵ ۲,۵۵۸,۱۶۹
غیر‎دولتی کاتولیک ۷۶۵,۵۳۹ ۷۵۷,۷۴۹ ۷۶۷,۰۵۰ ۷۶۶,۸۷۰ ۷۶۵,۷۳۵
مستقل ۵۲۹,۸۵۷ ۵۴۰,۳۰۴ ۵۴۷,۳۷۴ ۵۵۷,۴۹۰ ۵۶۹,۹۳۰
کل ۳,۶۹۴,۱۰۱ ۳,۷۵۰,۹۷۳ ۳,۷۹۸,۲۲۶ ۳,۸۴۹,۲۲۵ ۳,۸۹۳,۸۳۴

 

مدارس دولتی (Government/Public School)

این مدارس که با نام مدارس عمومی نیز شناخته می‌شوند، تقریباً دوسوم (۲/۳) دانش آموزان استرالیایی را آموزش می‌دهند. اگر دانش‎آموزی قصد تحصیل در استرالیا و در یک مدرسه دولتی را داشته باشد، باید مدرسه‌ای را انتخاب کند که در نزدیکی محل زندگی‌اش قرار دارد؛ مگر اینکه به دلیل شایستگی یا موارد دیگر (مانند ناتوانی و غیره)، مدرسه محل زندگی برای او مناسب نباشد.

مدارس دولتی توسط سازمان دولتی مربوطه اداره می‌شود و به همین دلیل، هزینه تحصیل در استرالیا برای دانش آموزان این مدارس رایگان است. با این حال، مدارس دولتی زیادی در سطح کشور استرالیا وجود دارند که از والدین دانش آموزان می‌خواهند که برای هزینه‌های تحصیل مانند لوازم التحریر، کتاب‌های درسی، لباس فرم و سایر هزینه‌های مدرسه، مبلغی را پرداخت کنند. در سال ۲۰۱۰، هزینه اضافی مدارس دولتی برای هر کودک، حدود ۳۱۶ دلار استرالیا تخمین زده شد.

در برخی از موارد، مدارس دولتی به مدارس آزاد یا فراگیر (comprehensive schools)، مدارس گزینشی (selective)، ویژه (special) و تخصصی (specialist schools) تقسیم‌بندی می‌شوند. مدارس دولتی مستقلی نیز وجود دارند که سطح اختیارات تصمیم‎‌گیری سیستم آموزشی ایالتی در آن‌ها از مدارس دولتی بیشتر است.

همچنین، مدارس بیمارستان دولتی نیز در برخی از بیمارستان‌های بزرگ واقع شده‌اند که برای دانش آموزانی که مدت زمان طولانی در بیمارستان اقامت دارند، امکان دسترسی به آموزش را فراهم می‌کنند.

سیستم مدارس دولتی در استرالیا

مدارس خصوصی/مستقل

این مدارس به طور مستقل توسط موسسات خصوصی اداره می‌شوند. بسیاری از این نوع مدارس، به داشتن اساتید قوی و شهرت خوب مشهور هستند. با این حال هزینه تحصیل در استرالیا در مدارس خصوصی بسیار زیاد است (حدود ۲۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دلار در سال) و برای ثبت‌‎نام در آن‌ها رقابت زیادی وجود دارد.

شرایط پذیرش در مدارس خصوصی کمی متفاوت با مدارس دولتی است. در مدارس خصوصی، از دانش آموزان می‌خواهند که علاوه بر نتایج مدرسه قبلی، در مصاحبه مدرسه شرکت کنند و یا نمرات آزمون AEAS که در آن توانایی کلی دانش آموزان در استفاده از زبان انگلیسی و عملکرد منطقی او بررسی می‌شود را ارائه دهند.

با این حال، کیفیت آموزش در مدارس خصوصی بسیار بالاست. اکثر مدارس خصوصی سعی می‌کنند که از مدرن‌ترین و جدیدترین امکانات و متد‌های آموزشی استفاده کنند. بدین صورت، استعداد‌های دانش آموزان با سرعت بیشتری شکوفا می‌شود.

همچنین، مدارس دولتی محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای پذیرش دانش آموزان بین‌المللی دارند. در عوض مدارس خصوصی، دانش آموزان مهاجر و بین‌المللی بیشتری را ثبت‌‎نام می‌کند. اگر قصد تحصیل در مدارس کشور استرالیا را دارید، می‌توانید با کلیک بر روی این لینک (+) و وارد کردن گزینه‌های رده موسسه، کشور/منطقه، دولتی/خصوصی و نام موسسه در نوار جستجو، مدرسه مناسبتان را پیدا کنید.

مدارس کاتولیک

مدارس کاتولیک در دسته مدارس خصوصی قرار می‌گیرند. با این حال، هزینه تحصیل در این مدارس بسیار کم است و حدود ۸۰% از هزینه‌ها توسط کلیسا پرداخت می‌شود. تمرکز این مدارس بر روی گفتار و کردار دانش آموزان است و بر روی یادگیری دانش آموزان، مدیریت بسیار دقیقی انجام می‌شود. بیش از ۱۷۰۰ مدرسه کاتولیک در سراسر کشور استرالیا وجود دارد که تقریباً ۶۰۰۰۰ معلم در آن حضور دارند و بیش از ۷۵۰۰۰۰ دانش‎آموز در آن ثبت نام کرده‌اند. آمارهایی که در سال ۲۰۱۸ ثبت شده نشان داده که از هر ۵ دانش‌آموز استرالیایی، ۱ نفر در مدارس کاتولیک تحصیل می‌کند. نظارت بر روی این مدارس بر عهده موسسات مذهبی است.

درست است که این مدارس کاتولیک نامیده می‌شوند، اما اگر کاتولیک نباشید و شرایط پذیرش آن‌ها را داشته باشید، می‌توانید ثبت‌‎نام کرده و پس از پذیرش، تحصیل را شروع کنید. با این حال، این نوع مدارس دانش آموزان را ملزم می‌کنند که اعتقادات مذهبی همسو با کلیسا را دنبال کنند.

۳.  بر اساس جنسیت

مدارس استرالیا از لحاظ جنسیت به مدارس تک‌‎جنسیتی و مدارس مختلط تقسیم‌بندی می‌شوند. مدارس تک‌‎جنسیتی به مدارسی گفته می‌شود که فقط یک جنسیت از دانش آموزان خاص را ثبت نام می‌کند؛ به طور مثال فقط دانش آموزان دختر یا فقط دانش آموزان پسر.

اکثر مدارس تک‌‎جنسیتی در استرالیا، مدارس غیر‎دولتی (کاتولیک یا خصوصی) هستند.

در مدارس مختلط، دانش آموزان با هر جنسیتی ثبت نام می‌شوند.

۴.      بر اساس روزانه یا شبانه (پانسیون) بودن

در کشور استرالیا علاوه بر مدارس روزانه، مدارس شبانه‌روزی‌ای که هم به صورت مختلط و هم به صورت تک‌‎جنسیتی هستند، وجود دارد. تا سال ۲۰۱۹، از کل ۱۰۵۸۴ مدرسه ثبت‌شده در کشور استرالیا، تقریباً ۲۵۰ مدرسه شبانه‌روزی‌(کمتر از ۲.۵%) که از این میان ۲۱% فقط پسرانه، ۲۸% فقط دخترانه و ۵۱% مختلط بودند، وجود داشت.

دانش آموزان در مدارس شبانه‌روزی‌، اوقات فراغت و استراحت خود را در پانسیون می‌گذرانند و از تمامی امکانات تحصیلی و رفاهی بهره‌مند می‌شوند. البته مدارس شبانه‌روزی‌ به ۲ صورت شبانه‌روزی‌ تمام‌ م‎وقت و شبانه‌روزی‌ پاره‌‎وقت اداره می‌شوند. در شبانه‌روزی‌ پاره‌‎وقت، دانش آموزان امکان رفتن به خانه در تعطیلات آخر هفته و موارد دیگر را دارند.

امکانات مدارس استرالیا به چه صورت است؟

حال که با انواع مدارس کشور استرالیا آشنا شدیم، وقت آن رسیده که از امکانات آموزشی و رفاهی آن‌ها نیز مطلع شویم. مدارس کشور استرالیا به عنوان یکی از بهترین مدارس جهان شناخته می‌شوند. از مهم‌ترین امکانات آموزشی تمام مدارس استرالیا می‌توان به آزمایشگاه‌های کامپیوتر، شبکه‌های کامپیوتری بی‌سیم، آزمایشگاه‌های علوم و کتابخانه‌های بزرگ اشاره کرد. علاوه‌‎ بر ‎این، برنامه‌های متنوعی مانند برگزاری کنسرت، نمایش‌های تئاتر و گشت‎و‎گذار در طبیعت انجام می‌شود.

ورزش نیز یکی از مواردی است که در سیستم آموزشی استرالیا، توجه زیادی به آن می‌شود. بدین منظور، امکانات ورزشی عالی مانند استخر شنا، زمین بازی و سالن‌های ورزشی در اختیار همه‎‌ی دانش آموزان قرار دارد.

برای اینکه محیط آموزشی کارآمد و راحتی برای دانش آموزان فراهم شود، تعداد دانش آموزان کلاس به ۳۰ نفر محدود است. در صورتی که به تازگی به استرالیا مهاجرت کرده‌اید و فرزندتان نمی‌تواند به خوبی به انگلیسی صحبت کند، اصلاً نگران نباشید. تمام مدارس کشور استرالیا معلمان ویژه‌ای برای آموزش انگلیسی به دانش آموزان بین‌المللی در سریع‌ترین زمان ممکن دارند.

همچنین، والدین ۲ بار در سال فرصت ملاقات با معلمان کودک و بررسی عملکرد درسی او را دارند.

هدف مدارس در این کشور نه فقط ارائه دانش، بلکه رشد همه‌جانبه کودکان و پرورش پتانسیل‌های نهفته شخصی، ورزشی و مهارت‌های رهبری آن‎ها است. تمامی این‌ها در محیطی امن و دوستانه با امکاناتی عالی ترکیب شده‌اند. فرزند شما با وجود امکانات زیر، عاشق تحصیل در استرالیا خواهد شد:

  • سیستم حمایت از دانش آموزان؛
  • حضور هماهنگ‎کننده‌های دانش آموزان بین‌المللی ؛
  • وجود یک تیم رفاهی دانش‌آموزی؛
  • دسترسی به مشاوران سال و مشاوران مدرسه؛
  • دسترسی به مشاوران شغلی؛
  • وجود کارکنان و برنامه‌های پشتیبانی زبان انگلیسی برای دانش آموزان بین‌المللی؛
  • امکان یادگیری علوم با دانش آموزان محلی.

تاریخ‌های ترم در مدارس استرالیا

سال تحصیلی در مدارس کشور استرالیا در پایان ژانویه (ابتدای فوریه) شروع می‌شود. زمان تحصیل به ۴ ترم تقریباً ۱۰ هفته‌ای تقسیم می‌شود و در بین هر ترم، تعطیلات ۲ هفته‌ای قرار دارد. از اواسط دسامبر تا اواخر ژانویه نیز تعطیلات طولانی کریسمس وجود دارد.

ممکن است تاریخ دقیق شروع تحصیل در هر ایالت با ایالت‌های دیگر متفاوت باشد. همچنین، برنامه تعطیلات در مدارس دولتی و مدارس خصوصی نیز ممکن است کمی متفاوت از یکدیگر باشد.

محل اقامت دانش آموزان بین‌المللی

اگر بدون والدین خود به کشور استرالیا آمده‌اید، ۲ گزینه برای اقامت دارید:

  • اقامت در خانه: دانش‎آموز با یک خانواده استرالیایی می‌ماند. در طول مدت‎زمان اقامت دانش‎آموز، خانواده استرالیایی مانند یکی از اعضای خانواده با او رفتار می‌کنند تا او بتواند بر روی مهارت‌های یادگیری زبان و تعاملات اجتماعی خود کار کند. تمامی این خانواده‌ها قابل‎اعتماد هستند و به طور مرتب توسط پلیس و مدرسه بررسی می‌شوند. هزینه اقامت در خانه شامل دسترسی به اینترنت، اتاق مبله جدا و ۳ وعده غذایی در روز است.
  • اقامت در پانسیون: اگر در مدارس غیر‎دولتی‎ای که دارای خوابگاه هستند ثبت‌‎نام کرده‌اید، می‌توانید در پانسیون ساکن شوید. معمولاً دانش آموزان سال‌های پایین‌تر در اتاق‌های چند‎تخت‌خوابه ساکن هستند و برای سال‌های ۱۱ و ۱۲‌ام تحصیلی، اتاق ۱ نفره در نظر گرفته می‌شود. مسئولیت امنیتی و رفاهی دانش آموزان در پانسیون بر عهده کارکنان واجد شرایط است.

هزینه تحصیل در استرالیا

دانش آموزان مقیم استرالیا می‌توانند به صورت رایگان در مدارس دولتی تحصیل کنند. البته این نوع مدارس در اکثر مواقع، هزینه مشارکت داوطلبانه‌ای را دریافت می‌کنند که پرداخت آن اجباری نیست. با این حال، هزینه‌هایی مانند لباس فرم و غیره بر عهده دانش‎آموز است.

دانشجویان بین‌المللی چه در مدارس دولتی و چه در مدارس غیردولتی، باید هزینه تحصیل در استرالیا را به طور کامل پرداخت کنند. هزینه تحصیل در مدارس خصوصی تا ۳۵۰۰۰ دلار استرالیا در سال نیز می‌رسد.

هزینه تحصیل دانش آموزان بین‌المللی در مدارس دولتی استرالیا بین ۱۳۵۰۰ تا ۱۷۰۰۰ دلار استرالیا در سال متفاوت است. برخی از هزینه‌های اضافی مدارس نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • لباس فرم مدرسه (بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار)؛
  • بیمه (۶۰۰ دلار استرالیا برای ۱۲ ماه)؛
  • کتاب و تجهیزات مدرسه؛
  • گشت ‎و‎گذار و سایر فعالیت‌های غیردرسی.

فرزندانی که تحت تکفل دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های استرالیا قرار دارند، معمولاً شامل تخفیف شهریه مدارس دولتی می‌شوند. بسته به سال، ایالت و ویزای والدین، تخفیف می‌تواند از ۶۳۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دلار استرالیا متغیر باشد.

 

فرآیند ثبت‌‎نام در انواع مدارس استرالیا

مدارس دولتی استرالیا در هر منطقه، فقط کودکانی که در همان منطقه ساکن هستند را می‌پذیرند. درنتیجه، اگر می‌خواهید کودکتان را به مدرسه خاصی بفرستید، باید به دنبال مسکن در آن منطقه باشید؛ چرا که در زمان ثبت‌‎نام، باید مدرکی از آدرس محل سکونت خود را ارائه دهید. در صورتی که جای خالی وجود داشته باشد، کودک پذیرش می‌شود.

در مدارس خصوصی، همه دانش آموزان صرف‎نظر از محل سکونت، شانس پذیرش دارند. با این حال، لیست انتظاری طولانی برای مدارس مستقل و خصوصی وجود دارد. در برخی از مدارس خصوصی رقابت به حدی بالاست که والدین در زمان تولد کودک، نام او را در لیست انتظار قرار می‌دهند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در مدارس استرالیا

به همراه داشتن پاسپورت، شناسنامه، ویزا و مدرک نشانی در زمان ثبت‌‎نام در مدارس دولتی الزامی است. علاوه بر این، باید اطلاعات زیر را به طور کامل ارائه دهید:

  • سال/کلاسی که کودک در مدرسه قبلی در آن تحصیل کرده؛
  • اطلاعاتی درباره ایمنی‌شناسی بدن کودک؛
  • سایر اطلاعات مهم پزشکی (بیماری‌های مزمن، آلرژی و غیره)؛
  • برنامه‌های خاصی که کودک قبلا در آن‌ها شرکت کرده؛

مدارس تخصصی، گزینشی و یا مستقل، معمولاً شرایط منحصر‎به‌‎ فرد خود (به عنوان مثال، امتحانات ورودی که شامل ارزیابی عملکرد‌های تحصیلی و ورزشی کودک می‌شوند) را برای ثبت‌‎نام دانش آموزان دارند. اگر مدرسه خاصی مد‎نظرتان است، باید معیارهای ورود و پذیرش را در وب‎سایت مدرسه جستجو کنید.

 

 

 

منابع:

Cateight   cateight      kiwieducation     Wikipedia

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران

یونیک ویزا همراه شما در مهاجرتشما را تا رسیدن به مقصد همراهی می کنیم!

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی یونیک ویزا، از آخرین اخبار، جدیدترین تغییرات قوانین مهاجرت و موقعیت های کاری و تحصیلی مهاجرت مطلع شوید!

آماده مهاجرت هستی؟! محاسبه گر آنلاین امتیازات