شماره تماس 021-88545324
UniqueVisa Logo

راهنمای ورود پزشکان ایرانی به استرالیا

پنجشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۱
آخرین ویرایش: سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

مطالبی که در زیر میخوانید ماحصل تجربه بسیاری از همکاران شاغل در کشور استرالیا است که پس از بارها سعی و خطا و هدر رفتن هفته ها وقت و هزینه در اثنای نامه نگاری های گسترده به دست آمده است. لذا پیشنهاد می شود به منظور گذر هرچه زودتر از مراحل کاغذ بازی و ورود به سیستم پزشکی، آنها را به ترتیبی که ذکر شده است انجام دهید.

دسترسی سریع

توجه بسیار مهم: همکاران عزیز ساکن ایران که قصد کار در استرالیا و سپس مهاجرت به آن کشور را دارند توجه داشته باشند که بر اساس امکانات، ظرفیت ها و شرایط کنونی کشور استرالیا در حوزه ی پزشکی، ممکن است پس از گذر از مراحل آزمون ها و با داشتن سابقه ی کار مناسب بتوانند به عنوان General Practitioner مشغول به کار شوند. لذا پیشنهاد می شود اگر در جستجوی موقعیت شغلی بیمارستانی و یا تحصیل در زمینه ی تخصصی به جز GP هستید در تصمیم خود تجدید نظر فرمایید. هرچند هنوز امکان ورود به برخی از رشته های تخصصی وجود دارد اما شرایط دشوار موجود سبب منصرف شدن بسیاری از همکاران از ادامه ی این مسیر شده است. این دست نوشته جهت راهنمایی همکاران GP نگاشته شده است.

کلیات مراحل ورود یک پزشک به جامعه ی پزشکان General Practitioner به ترتیب، به شرح زیر است:

  • آزمون MCQ

  1. ارزیابی مدارک دانشگاهی: پیش از هر اقدامی ضروری است تا مدارک علمی ارزیابی شود. به این منظور باید ترجمه ی مدارک دانشگاهی (دانشنامه و ریزنمرات) برای AMC ارسال شده تا مراحل ارزیابی توسط آن مرکز انجام شود. AMC این کار را با مکاتبه با دانشگاه محل تحصیل انجام می دهد لذا توصیه می شود تا همکاران خانم حتما عکس با حجاب به مدارک الصاق کنند تا مشکلی در این رابطه پیش نیاید. مراحل ارزیابی در حدود سه ماه طول می کشد. برای آگاهی از مراحل ارزیابی اینجا کلیک کنید.
  2. ثبت نام آزمون MCQ : پس از ارزیابی و تایید مدارج علمی، با مراجعه به سایت AMC نسبت به رزرو محل آزمون اقدام نمایید. توجه داشته باشید که شرکت در آزمون های برگذار شده در کشورهای اطراف ایران من جمله ترکیه و هندوستان علاوه بر کاهش هزینه های سفر، کمترین تاثیر را از نقطه نظر تغییر ساعت بر روی متقاضی خواهد داشت. برای اطلاع از نحوه ی ثبت نام اینجا کلیک کنید.
  • آزمون زبان

  1. IELTS: اخذ نمره حداقل ۷ در هر مهارت آزمون IELTS Academic Module برای ورود به سیستم پزشکی استرالیا کافی است. اما اخیرا به دلیل مشکلات موجود در نحوه ی نمره دهی مهارت های Speaking و Writing ، بسیاری از همکاران به شرکت در این آزمون رغبتی نشان نمیدهند.
  2. OET: به دلیل موانع موجود در آزمون IELTS همکاران در سراسر دنیا به آزمون گرایش پیدا کرده اند. پیشنهاد می شود که برای ورود به جامعه ی پزشکان استرالیا در این آزمون که در ایران نیز برگذار می شود شرکت نمایید. لازم به یاد آوری است که برای کسب حداقل نمره ی B در هرمهارت این امتحان، داشتن زیربنای قوی زبان لازم است و صرفا طرح سوالات از مطالب پزشکی در این آزمون موجب قبولی نخواهد شد. همچنین گذراندن دوره های آمادگی این آزمون می تواند کمک شایانی به پشت سر گذاشتن مصاحبه ی PESCI و به تبع آن طبابت در استرالیا بنماید. استفاده از دوره های OETonline راهگشای همکاران زیادی بوده است. همکاران گرامی ساکن ایران درصورت نیاز به اطلاعات ثبت نام در داخل کشور اینجا کلیک کنند.
  • پیدا کردن موقعیت شغلی: با در دست داشتن مدارک قبولی در MCQ، زبان و EICS Number* و حداقل سه سال سابقه ی کار ( بسته به ایالت این میزان ازدو تا چهار سال متغییر است) بعنوان GP ، شما واجد شرایط Minimum Requirement برای طبابت در استرالیا می شوید. بدین ترتیب قادر خواهید بود به شکل Conditional و تحت Supervision کار General Practice انجام دهید. اما ضروری است تا یک کارفرما پیدا کنید. می توانید برای این کار از یک کاریاب (AGENT) استفاده کنید یا خودتان این کار را انجام دهید. یکی از بهترین روش های کاریابی فعلی برای همکاران جدیدالورود به استرالیا ، یافتن شماره ی کلینیک ها از شریق اینترنت و تماس مستقیم با Practice Manager آن ها وارائه CV است.

*سه ماه از آزمون MCQ با مراجعه به روابط بین الملل دانشگاه محل تحصیل می توانید تقاضای EICS Number را بنمایید. صدور این مدرک از سوی ECFMG حدود دو ماه به طول می انجامد. اغلب نگاری ها از سوی دانشگاه های داخل با بی دقتی انجام می شود و ممکن است نامه ها مفقود شوند ، لذا پیکیری شخص متقاضی می تواند بسیار موثر باشد.

  • در حال حاضر پیشنهاد می شود در نقاط دور دست به مراکز شهری (Remote and Rural areas)در جستجوی کار باشید. طبق قوانین موجود، پزشکان تازه کار باید در مناطقی شروع به کار کنند که مجوز های Area of Need ( AoN ) و District of workforce shortage ( DWS ( را با هم داشته باشند. خاطر نشان می کنم که مناطق دور از شهرهای بزرگ که به اصطلاح Country خوانده می شوند، دارای امکانات مناسبی در حد جمعیت ساکن آن هستند. شروع کار در این نواحی و ادامه ی طبابت در اینگونه مناطق تا دریافت اقامت که معمولا دو تا سه سال به طول می انجامد پیشنهاد می شود. برای اگاهی از تقسیم بندی نواحی کشوری اینجا کلیک کنید.
  • پس از یافتن کار باید با کار فرما قرارداد* امضا کنید.
  • به یاد داشته باشید موارد زیر حتما در قرار ذکر شوند:

 

  1. مدت قرارداد: هر قراردادی با مدت زمان دست کم یک سال برای شروع کار حرفه ای راضی کننده است مشروط بر آن که بندی دال بر اعمال جریمه در صورت ترک زود هنگام کلینیک در ان ذکر نشده باش. ممکن است به هر دلیلی ادامه ی همکاری پزشک با کلینیک دشوار باشد که در صورت خاتمه ی همکاری ملزم به پرداخت جریمه خواهد بود. تجربه نشان می دهد تا پیش از رضایت از وضعیت یک کلینیک امضای قراردادهای چهارسال و بیشتر معقول به نظر نمی رسد..
  2. میزان پرداختی در سه ماهه اول: از آنجایی که چند ماهی طول می کشد تا بیماران پزشک جدید را شناخته و به وی اعتماد کند ، پیشنهاد می شود که طی سه ماه نخست کار دستمزد ثابتی در قرارداد در نظر گرفت شود. مبالغ حدود سه هزار دلار در هر دو هفته می تواند شروع خوبی باشد.
  3. درصد پرداخت پس از شروع به کار : میزان درصد پرداختی به پزشک شصت درصد مبلغ کل Billing باشد(۶۰-۴۰).
  4. خاتمه ی قرارداد(Termination of contact) : در صورت انصراف کارفرما از همکاری با پزشک، پزشک دست کم سه ماه فرصت داشته باشد.
  5. میزان مرخصی: مرخصی سالانه نباید از شش تا هشت هفته در سال کمتر باشد.

*در برخی موارد کلینیک ها پیش از مصاحبه PESCI اقدام به امضای LETTER OF OFFER کرده و پس از قبولی در مصاحبه قرارداد را نهایی مینمایند.

توجه بسار مهم: برخی از کلینیک ها فاقد مجوز اسپانسرشیپ هستند و نمیتوانند جهت اخذ ویزای ۴ ساله اسپانسر شما شوند لذا پیش از امضای قرارداد حتما در این رابطه بررسی لازم را انجام دهسد.

-ثبت نام مصاحبه PESCI: پس از عقد قرارداد یا LETTER OF OFFER و دریافت مجوز AoN توسط کلینیک که عموما چهارهفته به طول می انجامد میتوانید برای مصاحبه PESCI ثبت نام کنید. برای انجام این کار لازم است تا :

۱) فرمهای ثبت نامی، رزومه طبق استانداردهای ACRRM، تصویر گذرنامه و اظهارنامه توسط متقاضی تهیه و تنظیم شود. برای آگاهی از شرایط و فرم های ثبت نلم اینجا کلیک کنید.

۲) کلینیک محل کار شما میبایست فرم شرح وظایف (Position Description) و میزان نظارت (Supervision) بر کار متقاضی را تهیه و به ACRRM ارسال نماید.

۳) پرداخت وجه (در حال حاضر ۱۶۵۰ دلار) توسط متقاضی و تعیین زمان مصاحبه توسط ACRRM.

توجه مهم: تا پیش از دریافت مجوز AoN به هیچ وجه اقدام به ثبت نام و شرکت در مصاحبه ی PESCI ننمایید.

توجه: مصاحبه PESCI در استرالیا توسط ACRRMوHWAV وRACGP برگزار میشود. این آزمون در هر ایالت توسط یک شرکت برگزار شده و لزوما نتیجه به دست آمده در یک ایالت در ایالت دیگر قابل قبول نمیباشد.

-ورود به خاک استرالیا (بهترین حالت برای کاهش هزینه ها ورود به استرالیا پس از انجام مراحل اداری و به منظور انجام مصاحبه PESCI است، اما در بیشتر موارد از آنجایی که یافتن کارفرما از خارج استرالیا بعید به نظر میرسد باید با داشتن Minimum Requirement وارد استرالیا شد و در جستجوی کار بودد.)

 

– شرکت در مصاحبه PESCI

-ثبت عضویت در نظام پزشکی استرالیا (Medical Board Registration) : پس از قبولی در مصاحبه PESCI متقاضی باید در اداره نظام پزشکی استرالیا ثبت شود تا از این به بعد به عنوان پزشک GP با Limited Registration شناخته شود. برای انجام این کار مدارک زیادی به شرح زیر لازم است:

۱) تصویر برابر اصل شده گذرنامه

۲)ترجمه دانشنامه و گواهی دوره اینترنی(کارورزی) توسط مترجم NAATI (پیشنهاد میشود دستکم دو نسخه تهیه شود)

۳) تصویر برابر اصل شده دانشنامه و گواهی اینترنی

توجه مهم: ترجمه دانشنامه توسط مترجم ناتی و تصویر برابر اصل آن باید در یک دسته پانچ شده و بسته شود. همین طور ترجمه گواهی اینترنی و تصویر برابر اصل آن در یک بسته دیگر باشد.

۴) ارسال نامه ی GOOD STANDING از نظام پزشکی ایران به MEDICAL BOARD استرالیا.

بدین صورت که یکی از بستگان ابتدا به نظام پزشکی مراجعه کرده و سپس مدرک صادر شده را به دفتر پست موجود در ساختمان نظام پزشکی برده و به مدیکال برد پست نماید. برای آگاهی از آدرس پستی اینجا کلیک کنید.

توجه: هیچگاه مدارک را توسط پست DHL / TNT به صندوق پستی مدیکال برد ارسال ننمایید.

۵) ارسال مدرک زبان از مرکز مربوطه به مدیکال برد استرالیا:

با مراجعه به سایت مرکز OET و یا آیلتس مربوطه با پرداخت مبلغ ۵۰ دلار درخواست ارسال کپی دیگری از مدرک زبان را به مدیکال برد بنمایید.

۶) تنظیم CV بر ااس استانداردهای مدیکال برد استرالیا.

برایآگاهی از شرایط یک CV استاندارد اینجا کلیک کنید.

 توجه مهم: در انتهای CV این جمله باید اضافه شده و همراه تاریخ امضا شود:

The Curriculum Vitae is true and correct as at (insert date)

۷) ترجمه دوره های باز آموزی توسط مترجم ناتی (در صورت وجود انفصال از طبابت به مدت بیش از سه ماه) و یا تصویر برابر اصل شده دوره Clinical Bridging Course و یا سایر دوره های طی شده در استرالیا.

۸) تصویر برابر اصل شده کارنامه MCQ

 توجه مهم: به یاد داشته باشید هر دو طرف کارنامه کپی گرفته شود و در یک برگ تهیه شود و مرجع ذیصلاح هر دو طرف آن را ممهور نماید.

۹) شرح وظایف که توسط کلینیک صادر شده است.

۱۰) نوشته ای تحت عنوان proposed supervised practice که میبایست توسط کلینیک صادر شود.

۱۱) تصویر نامه قبولی در مصاحبه pesci

۱۲) تصویر نامه ی area of need

۱۳)تکمیل و امضای قسمت A فرم درخواست موجود در سایت مدیکال برد استرالیا توسط متقاضی

۱۴) تکمیل و امضای قسمت B فرم درخواست موجود در سایت مدیکال برد توسط AGENT در صورت وجود

۱۵) تکمیل و امضای قسمت C فرم درخواست موجود در سایت مدیکال برد توسط کلینیک

برای دانلود کردن فرم پزشکان GP با LIMITED REGISTRATION اینجا کلیک کنید.

توجه: کپی برابر اصل در ایران توسط سفارت استرالیا و در استرالیا به وسیله ی داروخانه ها ، GP ها ، پرستارها، ادارات پلیس و افرادی در دادگاه به نام JP انجام میشود.

Medical-Professionals

–  درخواست ویزای کار: طبق قوانین جدید در صورت عقد قرارداد با یک کلینیک به متقاضی و خانواده تحت تکفل او ویزای ۴۸۲ تعلق میگیرد در صورت قبولی در مصاحبه PESCI و ثبت فرد در مدیکال برد این ویزا به صورت خودکار به اقامت دائم تبدیل میشود.

  • مدارک لازم جهت صدور ویزای کار:

تکمیل فرم اولیه سازمان مهاجرت، تصویر ویزای فعلی در صورت وجود ، تصویر کارنامه ی MCQ ، تصویر مدرک زبان، تصویر گذرنامه متقاضی و افراد تحت تکفل تکمیل فرم ۸۰ تکمیل فرم ۹۵۶ برای فرد متقاضی، بیمه درمانی جهت تمام اعضای خانواده تصویر ترجمه سند ازدواج فایل عکس تمام اعضای خانواده، انجام آزمایشات پزشکی و همکاری با یک MIGRATION AGENT جهت پرداخت مبلغ بررسی پرونده.

-دریافت PROVIDE NUMBER:

این کار با همکاری کلینیک صورت میگیرد.

-دریافت PRESCRIPTION NUMBER :

این کار با همکاری کلینیک صورت میگیرد.

– دریافت شماره مالیاتی

-شروع به کار طبابت

– آزمون عملی (CLINICAL) :

آزمون عملی AMC برای همکاران GP تنها میتواند عاملی برای سرعت بخشیدن به اخذ GENERAL REGISTRATION و به تبع آن دریافت اقامت باشد. هر چند قبولی در آزمونهای FRACGP هم میتواند چنین نقشی داشته باشد. شایان ذکر است داشتن GENERAL REGISTRATION پزشکان را از نیاز به مجوز AoN معاف میکند. شرکت در این آزمون برای همکاران GP پیشنهاد میشود چراکه ممکن است بعد از گذشت چند سال کار در کلینیک تمایل به طی دوره های بیمارستانی داشته باشند که لازمه آن گذراندن امتحان CLINICAL خواهد بود. برای آگاهی از این آزمون و ثبت نام میتوانید اینجا کلیک کنید.

– دریافت GENERAL REGISTRATION:

پس از گذشت یکسال از شروع کار در استرالیا و گذراندن آزمون عملی باید با مراجعه به سایت مدیکال برد نسبت به دریافت GENERAL REGISTRATION اقدام نمایید. لازم به یاداوری است که با گذراندن آزمونهای FRACGP نیز میتوان آنرا دریافت نمود با این تفاوت که روند دریافت آن به این روش طولانی تر خواهد بود. مدارک لازم جهت دریافت GENERAL REGISTRATION شباهت زیادی به مدارک ذکر شده در بخش LIMITED REGISTRATION دارد لذا پیشنهاد میشود در هنگام تهیه مدارک از هرکدام دستکم دو نسخه تهیه نمایید. برای مشاهده فایلهای مورد نیاز اینجا کلیک نمایید.

– درخواست اقامت داوم:

با داشتن GENERAL REGISTRATION و مدرک زبان میتوانید پرونده اقامت خود و خانواده تحت تکفلتان را در اداره مهاجرت به جریان بیاندازید. برای انجام این کار لزومی به گذراندن آزمونهای فلوشیپ نخواهید داشت. با داشتن اسپانسر میتوانید مراحل اقامتی ساده تری داشته باشید.

توجه مهم: در صورتی که پزشکی با داشتن اقامت وارد استرالیا شود (به عنوان مثال از طریق همسر و یا داشتن تخصصی دیگر) باید تا قبولی در آزمون FRACG در مناطق دور دست به طبابت بپردازد و نمیتواند در این مدت در نزدیکی شهرهای بزرگ به پزشکی اشتغال داشته باشد. تقسیم بندی های طرح نیروی انسانی استرالیا با RA1 و RA2 و غیره مشخص میگردد. اینگونه افراد باید در نواحی RA4 با بالا اشتغال داشته باشند. جهت مشاهده تقسیم بندی های مناطق استرالیا اینجا کلیک کنید.

-آزمون تخصص (FRACGP):

مقدمه این آزمون داشتن دست کم سه سال (بسته به ایالت دو تا چهار سال) سابقه کار GP در خارج از استرالیا و یکسال سابقه کار در استرالیاست. میتوان با مجموع چهار سال (در برخی ایالت ها ۳ سال ) سابقه در این امتحان شرکت کرد. اما پس از تکمیل شدن مجموع ۵ سال سابقه کار به عنوان GP مدرک تخصص به متقاضی تحویل داده میشود. به خاطر داشته باشد که اگر به عنوان مثال شش سال سابقه کار در خارج از استرالیا دارید این میزان لزوما نمیتواند در هنگام محاسبه ی سنوات شغلی در حین آزمون تخصص قابل قبول باشد . AHPRA بر اساس استانداردهای خود سنوات کاری خارج از استرالیا را ارزیابی کرده و در اکثر موارد تمام آن را نمیپذیرد. آزمون FRACGP شامل سه مرحله است. مرحله اول سوالات به شکل چند گزینه ای است (AKT) مرحله دومشامل پاسخگویی نوشتاری به سوالات و مرحله سوم نیز بخش عملی است که شباهت زیادی به آزمون کلینیکال دارد. برای آگاهی از آزمون های اینجا کلیک کنید.

با وکیل مهاجرت استرالیا اینجا بیشتر اشنا شوید

توجه: پیش از عزیمت به استرالیا علاوه بر اصل ترجمه کلیه مدارک دانشگاهی، سند ازدواج، گواهینامه رانندگی، شناسنامه افراد خانواده، دوازده قطعه عکس از اعضای خانواده، کارنامه زبان، کارنامه قبولی MCQ کارنامه قبولی کلینیکال در صورت وجود و نامه EICS و گذرنامه را به همراه اسکن انها همراه داشته باشید. در استرالیا به سختی میتوانید فروشگاهی پیدا کنید که امور کپی و اسکن را انجام دهد.

توجه: AMC و اداره مهاجرت مدارک ترجمه شده توسط دارالترجمه های ایران را میپذیرند اما مدارک ارسالی به مدیکال برد و AHPRA حتما باید توسط مترجم ناتی ترجمه شود.

مهاجرت به استرالیا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران

یونیک ویزا همراه شما در مهاجرتشما را تا رسیدن به مقصد همراهی می کنیم!

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی یونیک ویزا، از آخرین اخبار، جدیدترین تغییرات قوانین مهاجرت و موقعیت های کاری و تحصیلی مهاجرت مطلع شوید!

آماده مهاجرت هستی؟! محاسبه گر آنلاین امتیازات