شماره تماس 021-88545324
UniqueVisa Logo

معرفی امن‌ترین شهرهای استرالیا برای زندگی

فهرست امن ترین شهرهای استرالیا
جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲
نویسنده:

وقتی شخصی تصمیم به انتخاب یک محل برای زندگی و یا مسافرت می‌گیرد بسته به ویژگی‌های شخصیتی و یا سلیقه خود می‌تواند معیارهای خاصی را در نظر بگیرد. مثلاً برخی افراد جوان تمایل دارند در محل‌های شلوغ شهر زندگی کنند در حالی‌که برخی دیگر به دنبال محل‌های آرامتر هستند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به وضعیت امنیت در شهرهای مهم استرالیا داشته باشیم، با ما همراه باشید.

یکی از اولین نکته‌هایی که برای مهاجرت و زندگی در پروسه مهاجرت به آن دقت می‌شود امنیت است در رابطه با کشور استرالیا بد نیست بدانید که این کشور در گروه امن‌ترین کشورهای جهان که میزان جرم و جنایت در آن کم است شناخته می‌شود، ولی در خود کشور استرالیا نیز شهرهایی وجود دارند که نسبت به سایر شهرهای این کشور امن‌تر بوده و محل مناسبی برای زندگی خانوادگی می‌باشند.

امنیت در استرالیا چگونه است؟

رتبه بندی امن ترین شهرها: آمارها در مورد ایمنی در استرالیا چه می‌گویند؟

شهرهای استرالیا در جدیدترین شاخص شهرهای ایمن واحد اطلاعات اکونومیست در سال ۲۰۱۹ (SCI) امتیاز نسبتاً خوبی در مقیاس جهانی کسب کرده‌اند که سیدنی در رتبه دهم و ملبورن استرالیا شانزدهمین معیار امنیت شخصی را کسب کرده‌ است. این شاخص با استفاده از شاخص‌هایی که شامل سطح مشارکت پلیس، استفاده از پیشگیری از جرم مبتنی بر داده‌ها و کلیات سیاسی است، «… مثلاً این شاخص‌ها در نظر می‌گیرند که شهروندان چقدر در معرض خطر جرم، خشونت، تهدیدات انسانی و بلایای طبیعی هستند» تعیین می‌شود. مطالعات نشان داده است که کسب درآمدهای بالا که معمولاً در استرالیا میزان درآمد افراد بالاست، ارتباط مستقیمی با کسب نتیجه بهتر در این شاخص‌ها دارد.

یکی دیگر از راه‌های رتبه‌بندی ایمنی در حومه‌های استرالیا دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی جرایم دولتی است که بر اساس رویدادهای مهم از جمله حمله، سرقت، دزدی، کلاهبرداری و آسیب به اموال گزارش شده به پلیس است. مسلماً جای تعجب نیست که شهرهای بزرگ با تراکم بالا نسبت به مناطق حومه‌ای و روستایی میزان جرم و جنایت بیشتری داشته باشند. در ادامه قصد داریم به معرفی چندین شهر ایمن استرالیا برای زندگی بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

پلیس استرالیا چگونه است؟

معرفی برترین شهرهای استرالیا از نظر امنیت

در ادامه ۶ شهر در کشور استرالیا که از نظر امنیت عملکرد بهتری دارند را معرفی می‌کنیم:

 وضعیت شهر سیدنی  از نظر امنیت

سیدنی یکی از بزرگترین و باستانی‌ترین شهرهای استرالیا است، که به داشتن امنیت، فرهنگ غنی و جوامع مهربان و دوستانه خود افتخار می‌کند. این شهر به عنوان پنجمین شهر امن در جهان و امن‌ترین شهر استرالیا شناخته شده است ولی این بدان معنی نیست که در شهر سیدنی هیچ جرم و جنایتی اتفاق نمی فتد، بلکه به نسبت اندازه و جمعیت ۵.۲ میلیون نفری که این شهر دارد میزان و اندازه جرم و جنایت در آن نسبت به سایر شهرهای استرالیا و البته جهان کمتر است.

از سوی دیگر ایمنی جاده در شهری شلوغ مانند سیدنی حیاتی است، ولی با قرار دادن برخی قوانین چون محدودیت سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت و نیز برنامه‌ها و ابتکاراتی برای به حداقل رساندن سوء مصرف الکل و مواد مخدر و سایر تدابیری که برای کاهش جنایات و تلفات اندیشیده شده است سعی در کاهش میزان جرم جنایت به پایین‌تر حد ممکن خود دارد. به طور کلی، از مارس ۲۰۲۲ توسط اداره آمار و تحقیقات جرم جنایت بسیار کمی از این شهر امن استرالیا گزارش شده است.

وضعیت شهر ملبورن از نظر امنیت

ملبورن به عنوان امن‌ترین شهر جهان در رتبه دوم در میان شهرهای امن کشور استرالیا قرار گرفته است. این شهر پایتخت ویکتوریا و دومین شهر پرجمعیت است که تا سال ۲۰۲۱ جمعیت آن ۵ میلیون نفر بوده است. این شهر با هنرهای مختلف، موزه‌ها، بارهای فوق‌العاده و جشنواره‌های فراوان، پایتخت فرهنگی استرالیا محسوب می‌شود.

وضعیت امنیت ملبورن
نرخ جرم و جنایت در ملبورن استرالیا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، مثلاً حوادث جنایی در ملبورن تا دسامبر ۲۰۲۱ ۱۳.۲ درصد کاهش داشته است. حال اینکه چرا ملبورن به عنوان امن ترین شهر جهان شناخته می‌شود خود دلایل متنوعی دارد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

وضعیت شهر بریزبن از نظر امنیت

بریزبن سومین شهر بزرگ و پرجمعیت استرالیا است که بر روی رودخانه بریزبن قرار دارد و توسط مراکز تاریخی و فرهنگی احاطه شده است. این شهر تا ژوئن ۲۰۲۲ دارای ۲.۴ میلیون نفر جمعیت بوده که همانند سیدنی و ملبورن یکی از شهرهای قابل سکونت در جهان به حساب می‌آید و نکته جالب اینجاست که منطقه شهری بریزبن عمدتاً از خارجی‌ها تشکیل شده است. میزان جرم و جنایت نیز در این شهر پایین است و امنیت آن ۳۱٪ بهبود یافته است و سرقت ۴٪ کاهش یافته است.

وضعیت شهر بریزبن در مورد امنیت

وضعیت شهر پرث از نظر امنیت

پرث جایی است که ساحل جنوب غربی و رودخانه سوان در آن به هم می‌رسند. این شهر چهارمین شهر بزرگ و پرجمعیت استرالیا با حدود ۲.۱ میلیون نفر جمعیت است. هر چند ممکن است این شهر به عنوان یک شهر منزوی شناخته شود ولی به دلیل آب و هوای دلپذیرش معروف شده و یکی از ۱۰ شهر برتر جهان برای زندگی است.

علاوه بر آب و هوای مطبوع و دلپذیر و نیز سواحل زیبایی که این شهر کشور استرالیا دارد، میزان جرم و جنایت نیز در این شهر پایین است و مصرف مواد مخدر در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۷ درصد کاهش یافته است، این شهر حتی امن‌تر از سیدنی و ملبورن استرالیا در نظر گرفته می‌شود. زندگی در پرث ایمنی و یک سبک زندگی مقرون‌به‌صرفه را برای هر کسی که به دنبال نقل مکان و یا مهاجرت به استرالیا می‌باشد تضمین می‌کند.

وضعیت شهر آدلاید از نظر امنیت

آدلاید پنجمین شهر پرجمعیت و بزرگ استرالیا است. بر اساس جمعیت استرالیا در سال جاری، جمعیت این شهر ۱.۷ میلیون نفر است، که به خاطر رویدادهای فرهنگی و ورزشی، غذاهای خوب و نوشیدنی‌هایی که دارد معروف است. این شهر آب و هوای خوب ۲۵۰۰ ساعت آفتابی را با رطوبت کمتری نسبت به سایر شهرهای کشور استرالیا تجربه می‌کند، آدلاید نیز همانند ملبورن استرالیا به عنوان یکی از امن‌ترین شهرها شناخته می‌شود.

امنیت در شهر آدلاید چگونه است؟

نرخ جرم و جنایت در این شهر از استرالیا کمتر از میانگین کشور، یعنی کمی بالاتر از ۲۰۰۰ جرم در یک جمعیت ۱۰۰۰۰۰ نفری است. سطح جرم و جنایت در آدلاید پایین است، زیرا شهر کوچک و دوستانه‌ای است و در مقایسه با شهرهای بزرگ، جامعه‌ای آرام و متراکم دارد.

وضعیت شهر کانبرا از نظر امنیت

کانبرا بزرگترین شهر داخلی استرالیا است که بر روی کوه‌های بلند استرالیا قرار دارد. بر اساس جمعیت استرالیا، جمعیت این شهر چیزی حدود ۴۰۰۰۰۰ نفر است. اندازه کوچک به آن حس جذابیت اجتماعی می‌دهد.

وضعیت شهر کانبرا از نظر امنیتی برای زندگی

 

نرخ جرم و جنایت در کانبرا نسبتاً پایین است و میزان خشونت و جرم نسبت به جمعیتی که دارد حدود ۱۷ درصد است که کمتر از میانگین کشور است، وسعت کوچک کانبرا و قوانین و اقدامات ایمنی زیادی که در این شهر با جمعیت اندک اجرا می‌شود به مجریان قانون زمان آسانی برای مهار جرم می‌دهد. این شهر کوچک به دلیل وضعیت مسکن نسبتاً مقرون‌به‌صرفه و خوب، مکانی عالی برای شروع یا نقل مکان و مهاجرت خانواده به استرالیا است.

چرا ملبورن امن ترین شهر جهان است؟

یکی از شهرهای امن استرالیا ملبورن است، ملبورن در ایالت ویکتوریای استرالیا در نزدیکی رودخانه یارا واقع شده است و مسلما یکی از مقاصد اصلی اکثر گردشگران برای تعطیلات است. ملبورن با گالری‌ها و موزه‌های هنری فراوان، عنوان پایتخت فرهنگی استرالیا را نیز به خود اختصاص داده است. این شهر برجسته‌ترین جاذبه‌های توریستی و مکان‌های دیدنی جهان مانند برج اورکا، گالری ملی ویکتوریا، بازار ملکه ویکتوریا و زمین کریکت ملبورن را نیز در خود جای داده است که آن را به یکی از شهرهای محبوب برای مسافرت و یا حتی زندگی تبدیل کرده است.

چندین عامل مهم در نتیجه‌گیری برای این مسئله که چرا ملبورن به عنوان امن ترین شهر جهان شناخته می‌شود نقش دارند. ملبورن که پایتخت ویکتوریا و دومین پایتخت بزرگ استرالیا است، با بیش از دو میلیون گردشگر در سال، پایتخت فرهنگی نیز نامیده می‌شود. دستیابی به شاخص ایمنی ۸۱ درصد برای شهری با وسعت ملبورن استرالیا بسیار عالی است. وقتی به امنیت کشور و شهر نگاه می‌کنید، تروریسم عامل مهمی است که در این شهر با توجه به سابقه‌ای که دارد خطر تهدید تروریسم صفر است.

گزارشی از اکونومیست که شاخص سالانه شهرهای ایمن را انجام می دهد، نشان می دهد که اینطور نیست که شهرهای بزرگتر در سراسر جهان لزوماً ناامن باشند، همانطور که ما شاهد این مسئله در یکی از بزرگترین شهرهای جهان یعنی ملبورن هستیم. شهرها بر اساس امنیت زیرساخت، امنیت سلامت، امنیت دیجیتال و امنیت شخصی رتبه‌بندی می‌شوند.

بر اساس شاخص شهرهای ایمن اکونومیست در سال ۲۰۱۹ ملبورن استرالیا به عنوان یکی از ۱۰ شهر برتر جهان در رتبه‌بندی قرار گرفته است. این شهر از نظر امنیت دیجیتال، امنیت بهداشتی، زیرساخت‌ها و امنیت شخصی رتبه بالایی دارد و بلایای طبیعی بسیار کمی در ملبورن تجربه شده است. امنیت شخصی شامل انواع خشونت، تروریسم و جرایم شهری است، امنیت زیرساخت ساختمان، پل‌ها و ایمنی جاده را در نظر می‌گیرد، امنیت بهداشتی خدمات اورژانس و بیمارستان‌ها را شامل می‌شود، در حالی که امنیت دیجیتال شامل حملات سایبری می‌شود. گزارش بررسی شاخص سالانه ایمنی شهرها به ۴۹ شاخص مختلف از یک شهر نگاه می‌کند و از ۱۰۰ به آنها امتیاز می‌دهد و هر چه شهر امن‌تر باشد، امتیاز بالاتری دارد.

در میان ۱۱ شهر برتر جهان، دو شهر استرالیا قرار دارند که ملبورن استرالیا با امتیاز کلی ۸۷.۳ جزء امن‌ترین شهرهای این کشور است. با در نظر گرفتن تعداد زیادی از شهرهای بزرگ در جهان، پیدا کردن ملبورن در رتبه پنجم امن‌ترین شهر جهان یکی از بزرگترین دستاوردها است.

جرم و جنایت در استرالیا

در این شهر به طور عجیبی خطر کمی برای جیب بری، سرقت، کلاهبرداری و خطر برای مسافران خانم وجود دارد. البته این بدان معنا نیست که در صورت زندگی در ملبورن استرالیا هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد، ولی با انجام اقدامات ایمنی معقول، به احتمال زیاد تجربه‌ای عالی و امن در این شهر فوق العاده خواهید داشت. تنها خطری که در سفر به استرالیا ممکن است برای افراد خطر آفرین باشد تابش نور خورشید است که آنهم با استفاده مرتب از کرم‌های ضد آفتاب به راحتی قابل برطرف شدن است.

شهر ملبورن علاوه بر اینکه امن‌ترین و پنجمین شهر امن استرالیا در جهان است، برای هفت سال متوالی نیز به عنوان قابل سکونت‌ترین شهر جهان شناخته شده است. شهر وین که در سال اخیر ۹۹.۱ درصد امتیاز کسب کرده است، تنها ۰.۷ درصد از نظر امتیازبندی بالاتر از ملبورن است. ضریب زیست پذیری و به عبارتی قابل زندگی بودن هر شهری مبتنی بر ایمنی شهر و نرخ پایین جرم و جنایت محاسبه می‌گردد که ملبورن استرالیا در مرتبه خوبی قرار دارد. ملبورن استرالیا با کسب حداکثر امتیاز در زیرساخت‌ها، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی همچنان بالاترین رتبه را در جهان از نظر محیط زیست و فرهنگ دارد.

در حال حاضر شهر ملبورن استرالیا بیش از ۵.۲ میلیون شهروند را در خود جای داده است که در مقایسه با تعداد افرادی که فرودگاه ملبورن از آن استقبال می‌کند، عدد بسیار کمی است، چرا که هر ساله نزدیک به ۳۹.۵ میلیون بازدید کننده داخلی و بین المللی به این شهر وارد می‌شوند.

فصل اوج حضور گردشگران بین دسامبر و مارس یعنی زمانی است که ملبورن در شلوغ‌ترین حالت ممکن خود است می‌باشد، زیرا در آن زمان است که بیشتر مردم تمایل دارند به اینجا سفر کنند، اما یکی از نکات مهمی که افراد کشور و یا شهر خاصی را برای مسافرت انتخاب می‌کنند ایمنی شهر از هر لحاظ است که ملبورن از نظر ایمنی در میان انواع شهرهای جهان شناخته شده بوده و در گروه شهرهای برتر و ایمن جهان قرار دارد.

چگونه می‌توان در برابر حداقل ناایمنی و خطراتی که ممکن است افراد را در ملبورن تهدید کند پیشگیری کرد؟

همانطور که پیشتر نیز گفته شده ملبورن به عنوان امن‌ترین شهر جهان شناخته می‌شود که در اکثر مواقع به جز آفتاب سوختگی و سیل گاه به گاه که در طول فصل بارندگی رخ می‌دهد، خطری گردشگران و مهاجران را تهدید نمی‌کند، با این حال آشنایی با برخی نکات ایمنی برای پیشگیری از بروز هر نوع خطر احتمالی لازم است.

به عنوان مثال شما در هر شهر ایمن جهان جیب‌بری را مشاهده خواهید کرد، برای حفط امنیت شخصی و محافظت از وسایل خود کافیست آنها را مخصوصاً هنگام سوار شدن در وسایل نقلیه عمومی بدون مراقبت رها نکنید. با اینکار ربودن وسایل و فرار را برای سارقان سخت‌تر کرده و حمل آن را برای خود راحت‌تر می‌کنید.

هر چند ممکن است هنگام اقامت در ملبورن با هیچ کلاهبرداری مواجه نشوید، اما بهتر است از آنها آگاه باشید، یا حداقل مراقب اشیاء و چمدان‌های خود باشید تا مورد سرقت قرار نگیرند، یا اگر پول کلانی به دستفروش‌ها می‌دهید مراقب باشید به جای پس دادن مابقی پولتان اقدام به فرار نکنند.

نکات ایمنی در شهرهای استرالیا

 

هنگامی که در اطراف شهر ملبورن استرالیا سیر می‌کنید، به احتمال زیاد از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده زیادی خواهید کرد. بااینکه این خدمات عموماً بسیار ایمن هستند، اما مناطقی در حومه شهر وجود دارند که می‌توانند خطرناک باشند، و شما قطعاً باید به مکان‌هایی که امن در نظر گرفته می‌شوند بسنده کنید یا حدالامکان اگر در حومه شهر سوار قطارها و اتوبوس شدید، باید مراقب باشید که با پوشیدن لباس‌ها یا جواهرات زرق و برق دار، یا با بیرون آوردن وسایل الکترونیکی و پول توجه دیگران را به خود جلب نکنید.

با اینکه استرالیا در رتبه ۲۴ در شاخص ایمنی سفر زنان به این کشور قرار دارد ولی مانند هر مکان دیگری در سراسر جهان، توصیه می‌شود خانم‌ها از بیرون رفتن به تنهایی در طول شب خودداری کنند، یا اگر این کار را انجام می‌دهند، سعی کنند از خیابان‌های پرجمعیت و مناطق پرنور که دوربین‌های امنیتی دارند دیدن کنند.

شماره های اضطراری مهم در ملبورن استرالیا

حتی امن‌ترین شهرهای جهان نیز حوادث جنایی هرچند اندکی را تجربه می‌کنند که ملبورن استرالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. خوشبختانه استرالیا کشوری امن با خدمات اضطراری برای محافظت از سلامت، امنیت و دارایی افراد است. در اینجا شماره‌هایی را برای شما درج کرده‌ایم که می‌توانید در صورت نیاز به کمک در ملبورن با آنها تماس بگیرید، اما به یاد داشته باشید که به شماره سفارت خودمان نیز نیاز خواهید داشت.
اورژانس آتش نشانی، پلیس، آمبولانس: ۰۰۰ یا ۱۱۲
در دسترس‌ترین پرستار: ۱۳۰۰ ۶۰ ۶۰ ۲۴
پلیس غیر اورژانس: ۱۳۱ ۴۴۴
خدمات اضطراری ایالت ویکتوریا: ۱۳۲ ۵۰۰

سخن پایانی

ملبورن استرالیا در فهرست بهترین، امن‌ترین و قابل سکونت‌ترین شهرهای جهان از نظر مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ، محیط زیست، آموزش و زیرساخت‌ها در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است. این شهر از استرالیا یک مکان امن در ویکتوریا برای زندگی، کار و تحصیل است و بنا به دلایلی که در مقاله عنوان شد بهترین شهر برای زندگی از نظر ایمنی چه برای گردشگران، چه برای مهاجران و چه برای دانشجویان به حساب می‌آید، در صورت تمایل برای مسافرت و یا مهاجرت به این شهر از استرالیا کافیست با مشاوران یونیک ویزا تماس بگیرید تا بتوانید بهترین مسیر را برای قدم گذاشتن در این شهر امن جهان انتخاب کنید.

منابع:

travelsafe

australiaunwrapped

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران

یونیک ویزا همراه شما در مهاجرتشما را تا رسیدن به مقصد همراهی می کنیم!

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی یونیک ویزا، از آخرین اخبار، جدیدترین تغییرات قوانین مهاجرت و موقعیت های کاری و تحصیلی مهاجرت مطلع شوید!

آماده مهاجرت هستی؟! محاسبه گر آنلاین امتیازات