شماره تماس 021-88545324
UniqueVisa Logo

اختلاف ساعت ایران و استرالیا چقدر است

بررسی مناطق زمانی استرالیا
سه شنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۲
نویسنده:

یکی از مهمترین سوالاتی که برای مهاجران مطرح می‎شود، این است که اختلاف ساعت ایران و استرالیا چقدر است. جالب است بدانید که به دلیل پهناور بودن این کشور، به جای ۱ منطقه زمانی، ۳ منطقه زمانی (مرکزی، شرقی و غربی) برایش در نظر گرفته شده است. اختلاف زمانی بین شرق و غرب این کشور نیز حدود ۲ ساعت است. در نتیجه، فاصله استرالیا تا ایران از لحاظ زمان، بسته به شهر مورد‎نظرتان می‌تواند متغیر باشد.

استرالیا که با نام رسمی کشور مشترک‌‎المنافع استرالیا نامیده می‌شود، کشوری وسیع است که سرزمین اصلی قاره استرالیا، جزیره تاسمانی و جزایر کوچکتر را شامل می‌شود. پایتخت استرالیا  شهر کانبرا (Canberra) می‌باشد. این کشور در رتبه ۶‌ام بزرگترین کشور جهان قرار دارد.

فرصت‌های شغلی متنوع، طبیعت زیبا و هزینه‌های زندگی مقرون به ‎صرفه در استرالیا، باعث شده که هر ساله ایرانیان زیادی برای مهاجرت به آن‎جا اقدام کنند.

اختلاف ساعت تهران با سیدنی

یکی از مهمترین سوالاتی که برای مهاجران مطرح می‎شود، این است که اختلاف ساعت ایران و استرالیا چقدر است. جالب است بدانید که به دلیل پهناور بودن این کشور، به جای ۱ منطقه زمانی، ۳ منطقه زمانی (مرکزی، شرقی و غربی) برایش در نظر گرفته شده است. اختلاف زمانی بین شرق و غرب این کشور نیز حدود ۲ ساعت است. در نتیجه، فاصله استرالیا تا ایران از لحاظ زمان، بسته به شهر مورد‎نظرتان می‌تواند متغیر باشد.

اختلاف ساعت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر‌های استرالیا در سال ۱۴۰۲

فاصله ایران تا استرالیا حدود ۱۰۷۵۴ کیلومتر (۶۶۸۲ مایل)  و ساعت در مرکز استرالیا (کانبرا) ۶:۳۰ دقیقه جلوتر از ایران است. این اختلاف ساعت با توجه به عقب یا جلو رفتن ساعات در ۶ ماهه اول هر سال تغییر می‌کند و ممکن است با توجه به سیاست تغییر ساعات، اختلاف زمانی بین این دو کشور کمتر یا بیشتر شود.

به عنوان مثال، در آغاز سال ۱۴۰۲ در ایران، ساعت‌ها تغییری نکرد. همچنین، در برخی از ایالت‌های استرالیا مانند ویکتوریا، تاسمانی، استرالیای جنوبی و غیره در اولین یکشنبه ۲ اکتبر، ساعت‌ها ۱ ساعت به جلو کشیده می‌شود و در اولین یکشنبه آوریل ۱ ساعت به عقب کشیده می‌شوند.

بررسی اختلاف زمانی بین ایران و استرالیا

البته، با توجه به اختلاف ساعت در بین نقاط شرقی و غربی استرالیا نسبت به مناطق مرکزی، نمی‌توان برای تمامی شهر‌های استرالیا، عدد دقیقی عنوان کرد. به همین دلیل، می‌خواهیم در اینجا به بررسی فاصله زمانی ایران تا استرالیا در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ بپردازیم و اختلاف زمان تهران با پرجمعیت‌ترین شهر‌های استرالیا را عنوان کنیم. با توضیحاتی که بیان می‌کنیم، می‌توانید با بهترین زمان برای برقراری تماس صوتی یا تصویری با شهرهای مختلف استرالیا آشنا شوید…

مناطق زمانی استرالیا

کشور استرالیا مانند سایر کشور‌های پهناور دیگر، دارای مناطق زمانی مختلف است. به عنوان مثال، کانادا دارای ۶ منطقه زمانی است و اختلاف ساعت ایران با ساعت به وقت تورنتو، با شهرهای دیگر کانادا فرق می‌کند.

معرفی مناطق مختلف زمانی استرالیا

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، استرالیا دارای ۳ منطقه زمانی مختلف است. این مناطق عبارتند از:

  • AEST:مخفف Australian Eastern Standard Time و به معنی منطقه زمانی شرقی است و با ساعت استاندارد جهانی (گرینویچ) ۱۰ ساعت فاصله دارد. ایالت‌های ویکتوریا، کوئینزلند، تاسمانی و نیوساوت‌ولز در این منطقه زمانی قرار دارند.
  • ACST:مخفف Australian Central Standard Time و به معنی منطقه زمانی مرکزی و با ساعت استاندارد جهانی ۹:۳۰ ساعت فاصله دارد. منطقه شمالی، شهرک بروکن هیل در ایالت نیو ساوت ولز و منطقه جنوبی استرالیا در این منطقه زمانی قرار دارند.
  • AWST:مخفف Australian western standard Time و به معنی منطقه زمانی غربی است و با ساعت استاندارد جهانی ۸ ساعت فاصله دارد.

اختلاف ساعت ایران با شهر سیدنی (Sydney) استرالیا

کلان‎شهر سیدنی، پایتخت ایالت نیو ساوت ولز و پرجمعیت‌ترین شهر استرالیا است.

شهر سیدنی در منطقه زمانی AEST واقع شده است و ساعت در این شهر ۶:۳۰ جلوتر از ایران است. اگر می‌خواهید با شخصی که در شهر سیدنی ساکن است تماس بگیرید، می‌توانید این کار را بین ساعت ۱۲:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ به وقت تهران انجام دهید. این بازه زمانی در شهر سیدنی بین ۷:۰۰ صبح تا ۱۱:۰۰ شب است.

اختلاف ساعت تهران با ملبورن

اختلاف ساعت ایران با شهر ملبورن (Melbourne) استرالیا

ملبورن پایتخت ایالت ویکتوریا و دومین شهر پرجمعیت استرالیا است. مساحت این شهر به بیش از ۹۹۹۳ کیلومتر مربع می‌رسد. فاصله ملبورن تا سیدنی حدودا ۵۳۷ مایل (۸۶۵ کیلومتر) است.

شهر ملبورن در منطقه زمانی AEST واقع شده است. ساعت به وقت ملبورن نیز همانند شهر سیدنی استرالیا ۶:۳۰ جلوتر از ایران است. اگر قصد برقراری تماس با شخصی که در شهر ملبورن ساکن است را دارید، می‌توانید این کار را بین ساعت ۱۲:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر به وقت تهران انجام دهید. این بازه زمانی در شهر ملبورن بین ۷:۰۰ صبح تا ۱۱:۰۰ شب است.

اختلاف ساعت تهران با ملبورن

اختلاف ساعت ایران با شهر بریزبن (Brisbane) استرالیا

شهر پر‎تاریخچه بریزبن، پایتخت ایالت کوئینزلند است و یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های این ایالت به شمار می‌رود. این شهر در منطقه زمانی AEST واقع شده است. ساعت در این شهر ۶:۳۰ جلوتر از ایران است.

اگر می‌خواهید به شخصی که در بریزبن ساکن است تماس بگیرید، می‌توانید این کار را بین ساعت ۱۲:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر به وقت تهران انجام دهید. این بازه زمانی در شهر بریزبن بین ۷:۰۰ صبح تا ۱۱:۰۰ شب است.

اختلاف ساعت ایران با شهر توید هدز (Tweed Heads) استرالیا

شهر توید هدز در ایالت نیو ساوت ولز واقع شده و ششمین شهر پرجمعیت استرالیا است. به دلیل نزدیکی این شهر به مرز کوئینزلند، مردم توید هدز می‌توانند با رفتن از یک خیابان به خیابان دیگر، مناطق زمانی را تغییر داده و حتی در کمتر از یک ساعت، دو بار سال نو میلادی را جشن بگیرند. این امکان برای مردم کوئینزلند وجود ندارد، زیرا منطقه زمانی کوئینزلند عقب‌تر از توید هدز است.

توید هدز در منطقه زمانی AEST واقع شده و ساعت در این شهر استرالیا ۶:۳۰ جلوتر از ایران است. اگر می‌خواهید با شخصی که در توید هدز زندگی می‌کند تماس بگیرید، می‌توانید این کار را بین ساعت ۱۲:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر به وقت تهران انجام دهید. این بازه زمانی در شهر توید هدز بین ۷:۰۰ صبح تا ۱۱:۰۰ شب است.

فاصله زمانی شهر توید هدز استرالیا با ایران

اختلاف ساعت ایران با شهر پرت (Perth) استرالیا

شهر پرت مرکز ایالت استرالیای غربی و بزرگترین شهر این ایالت محسوب می‌شود. فاصله این شهر تا سیدنی تقریبا ۳۸۰۰ کیلومتر است و در بین پرجمعیت‌ترین شهر‌های استرالیا، رتبه ۴‌ام را دارد.

اختلاف ساعت ایران با شهر مایتلند (Maitland) استرالیا

شهرک پرجمعیت مایتلند در ایالت نیو ساوت ولز واقع شده و فاصله آن با شهر سیدنی ۱۶۶ کیلومتر است. به همین دلیل، این شهر در منطقه زمانی AEST قرار می‌گیرد و ۶:۳۰ جلوتر از ایران است.

اگر می‌خواهید با یکی از ساکنین مایتلند تماس بگیرید، بهتر است این کار را بین ساعت ۱۲:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ به وقت تهران انجام دهید. این بازه زمانی در شهر مایتلند بین ۷:۰۰ صبح تا ۱۱:۰۰ شب است.

اختلاف ساعت ایران با شهر کوئین‎بیان (Queanbeyan) استرالیا

شهر کوئین‎بیان هشتمین شهر پر‎جمعیت استرالیا است و در جنوب شرقی ایالت نیو ساوت ولز واقع شده است. این شهر در منطقه زمانی AEST قرار می‌گیرد و ۶:۳۰ جلوتر از ایران است.

اگر می‌خواهید با شخصی که در کوئین‎بیان ساکن است تماس بگیرید، بهتر است این کار را بین ساعت ۱۲:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر به وقت تهران انجام دهید. این بازه زمانی در شهر کوئین‎بیان بین ۷:۰۰ صبح تا ۱۱:۰۰ شب است.

ساعت به وقت شهر کوئینبیان

اختلاف ساعت ایران با شهر ولونگونگ (Wollongong) استرالیا

شهر ولونگونگ دهمین شهر پر جمعیت استرالیا است و در منطقه ایلاوارا ایالت نیو ساوت ولز واقع شده است. این شهر در ۸۵ کیلومتری جنوب مرکز سیدنی و در منطقه زمانی AEST قرار می‌گیرد. درنتیجه، منطقه زمانی آن ۶:۳۰ جلوتر از ایران است.

اگر می‌خواهید با ساکنین ولونگونگ تماس بگیرید، بهتر است این کار را بین ساعت ۱۲:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ به وقت تهران انجام دهید. این بازه زمانی در شهر ولونگونگ بین ۷:۰۰ صبح تا ۱۱:۰۰ شب است.

ساعت شهر داروین استرالیا

اختلاف ساعت ایران با شهر داروین (Darwin) استرالیا

شهر داروین پایتخت قلمرو شمالی (Northern Territory) است و پانزدهمین شهر پرجمعیت استرالیا به شمار می‌رود. داروین در منطقه زمانی ACST قرار دارد و از نظر زمان، ۶ ساعت جلوتر از ایران است.

اگر می‌خواهید با شخصی که در شهر داروین ساکن است تماس بگیرید، می‌توانید این کار را بین ساعت ۱:۰۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر به وقت تهران انجام دهید. این بازه زمانی در شهر داروین بین ۷:۰۰ صبح تا ۱۱:۰۰ شب است.

برای افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا و یا تماس با شخصی در استرالیا ساکن است را دارند، دانستن اختلاف زمان بین ایران و این کشور مهم است. استرالیا کشوری پهناور با تعداد زیادی ایالت و شهر است. به دلیل وسعت زیاد این کشور، به جای ۱ منطقه زمانی، ۳ منطقه زمانی مجزا برای آن در نظر گرفته شده است.

 

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران

یونیک ویزا همراه شما در مهاجرتشما را تا رسیدن به مقصد همراهی می کنیم!

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی یونیک ویزا، از آخرین اخبار، جدیدترین تغییرات قوانین مهاجرت و موقعیت های کاری و تحصیلی مهاجرت مطلع شوید!

آماده مهاجرت هستی؟! محاسبه گر آنلاین امتیازات