شماره تماس 021-88545324
UniqueVisa Logo

مهارت قابل انتقال چیست و کدام مهارت ها برای کارفرمایان استرالیایی جذاب تر است؟

تعریف مهارت قابل انتقال
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲
نویسنده:

یکی از مسائل مهم برای کارفرماها، به‌ویژه شرکت‌ها و سازمان‌های استرالیایی، مهارت های قابل انتقال است. مهارت‌های قابل انتقال به قابلیت‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مختلف به کار شما بیایند. به‌عبارتی این مهارت‌ها جنبه عمومی دارند و از یک جایگاه شغلی به موقعیت شغلی دیگر «منتقل» می‌شوند. به‌احتمال‌ زیاد شما همین الان هم چندین مهارت قابل انتقال دارید که می‌توانید رویشان کار کنید و در کنار تقویت کردن آن‌ها، مهارت‌های جدیدی را به دست بیاورید که شرکت‌ها و سازمان‌ها سخت خواهان آن‌ها هستند.

مهارت قابل انتقال چیست

مهارت قابل انتقال، اصطلاحاً Transferable skill یا Portable skill، به هر مهارتی در افراد گفته می‌شود که برای کارفرماها در حوزه‌ها و مشاغل مختلف ارزشمند است و درعین‌حال به حوزه کاری خاصی محدود نمی‌شود. انعطاف‌پذیری، ارتباطات، سازماندهی و کار تیمی، نمونه‌هایی از این مهارت‌ها به شمار می‌آیند. مهارت‌های قابل انتقال، توشه‌ای گران‌بها هستند که در جلب‌توجه کارفرماها، در مصاحبه‌های کاری و روزهای آغازین فعالیت در محل کار جدید، بسیار مفید هستند؛ به‌ویژه اگر حوزه کاری شغل جدیدتان، متفاوت باشد.

شاید پرطرفدارترین و آشناترین مهارت قابل انتقال، توانایی‌های ارتباطی قوی باشد که بسیاری از کارفرماها به دنبال آن هستند. اگر توانایی همکاری و معاشرت آسان با همکاران را داشته باشید، در هر جایی می‌توانید بدرخشید.

یک مثال دیگر، مشاغل مربوط به محیط‌های آموزشی است. این نوع کارها کسانی را لازم دارند که بتوانند به‌خوبی با دانش‌آموزان، دانشجویان، هنرجویان، اعضای هیئت علمی و همکاران دیگر و همین‌طور والدین کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کنند. یا در مثالی دیگر، فعالین حوزه بازاریابی باید قادر باشند علاوه‌بر همکاران، با مشتری‌ها، مدیران و افراد خارج از تیم هم به‌خوبی سروکله بزنند تا بتوانند کمپین‌های مجموعه خود را به سرانجام برسانند.

چند نمونه از مهمترین مهارت های قابل انتقال

پیش از آنکه برای یک موقعیت شغلی درخواست بدهید، ابتدا ببینید که کدام مهارت‌های فعلی‌تان می‌توانند در جایگاه جدید هم به کار بیایند. فهرست مهارت‌های قابل انتقال هرکسی با دیگری متفاوت است، ولی می‌توانیم باهم به بعضی از معمول‌ترین آن‌ها نگاهی بیندازیم.

چند نمونه از مطرح‌ترین مهارت‌های قابل انتقال که محبوبیت بالایی بین کارفرماها دارند، این‌ها هستند:

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی قوی یعنی توانایی بالا برای انتقال درست اطلاعات به دیگران با صحبت کردن، نوشتن یا حتی تماس تصویری. این توانایی‌ها به فرد کمک می‌کنند که بداند چه زمانی و چطور باید سوالات و درخواست‌های خود را مطرح کند یا خطوط چهره دیگران را بخواند و کلا بایستی چگونه درمورد مسائل گوناگون با سایرین صحبت کند. در مشاغل مختلف، کارفرماها برای پیش بردن پروژه‌ها و بالا بردن جو همکاری در مجموعه، روی کسانی که مهارت‌های ارتباطی خوبی دارند حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

اهمیت مهارت های ارتباطی در رزومه

قابل اتکا بودن

قابل اتکا بودن یا اتکاپذیری، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها است که فرد را به کارمندی قابل‌اعتماد تبدیل می‌کند. کارآمدی، کاردانی، وقت‌شناسی و مسئولیت‌پذیری، بخشی از این ویژگی‌ها هستند. هر کارفرمایی برای نیروهایی که بشود امور را با خیال راحت به آن‌ها سپرد تا سروقت به نتیجه‌شان برسانند، سرودست می‌شکاند. کارفرماها اغلب سررشته روابط، وظایف و اهداف را هم به دست چنین نیروهایی می‌دهند.

کار گروهی

کار گروهی یا کار تیمی همان توانایی همکاری با دیگران برای رسیدن به یک هدف مشترک است. کار تیمی موثر پیش‌نیازهای مختلفی دارد؛ مانند: همدلی، گوش‌دادن فعالانه و ارتباطات مستحکم. در طول مصاحبه شغلی، اشاره به تجربیات تیمی مختلف می‌تواند به کارفرما برآوردی از ظرفیت همکاری شما با دیگران در محل کار جدیدتان بدهد.

نظم و سازمان دهی

کارمندان منظم معمولاً به‌خوبی از پس ضرب‌الاجل‌ها برمی‌آیند، با دیگران خوش‌وبش به‌اندازه دارند و دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند. کارفرماها می‌توانند برای به‌خاطرسپاری کارها و تاریخ جلسات و همین‌طور پیشرفت موثر پروژه‌ها، روی نیروهای منظم و سازمان‌یافته حساب کنند.

سازش و انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری، سازش یا تطبیق‌پذیری یعنی توانایی ادامه‌دادن مسیر، حتی درصورت تغییر اعضای تیم، پروژه، مدیریت و عوامل دخیل دیگر. شرکت‌ها و سازمان‌ها به استخدام نیروهای منعطف علاقه خاصی دارند؛ چراکه آن‌ها معمولاً مهارت‌ها و رویه‌های جدید را به‌سرعت یاد می‌گیرند و از آن‌ها و همین‌طور دیدگاه مثبت خود برای انجام درست و به‌موقع کارها بهره می‌برند.

توانایی رهبری

مهارت رهبری از خصوصیاتی مانند: داشتن ارتباطات روشن و قوی، رابطه‌سازی و قابل‌اعتماد بودن ناشی می‌شود. بیشتر کارفرماها برای افرادی که توانایی رهبری دارند ارزش خاصی قائل هستند؛ چراکه آن‌ها می‌توانند با توان سازمان‌دهی و انگیزه‌دهی خود، تیم‌ها را برای رسیدن به اهداف مشترک هدایت کنند.

رهبری تیم

سواد فناوری

احساس راحتی با تکنولوژی روز و توانایی به‌کارگیری آن، نشان‌دهنده سواد فناوری بالا است. تقریبا فارغ از هر موقعیت شغلی در هر حوزه‌ای، تا اندازه‌ای باید از فناوری استفاده کرد. در روزگار پرشتاب کنونی، شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال کسانی هستند که قادر باشند ابزارها و فناوری‌های جدید را یاد بگیرند و از نرم‌افزارها برای انجام هرچه سریع‌تر کارها بهره ببرند.

کدام مهارت ها برای کارفرمایان استرالیایی جذاب تر است؟

در استرالیا مهارت‌های قابل انتقال، جایگاه خاصی دارند. چه ازطریق دریافت پیشنهاد کاری (جاب آفر) در آستانه ورود به این کشور باشید و چه به‌واسطه طرح‌های مهارتی برای مهاجرت به آن اقدام کرده باشید یا اصلا درحال‌حاضر ساکن این سرزمین باشید، این مهارت‌ها بسیار به کارتان خواهند آمد.

چهار مهارت قابل انتقال زیر، اهمیت زیادی برای کارفرماهای استرالیایی دارند که ازاین‌میان سه مورد اول مهم‌تر هستند:

            ۱. مهارت‌های ارتباطی / Communication Skills

گفتیم که مهارت‌های ارتباطی از پرطرفدارترین مهارت‌های قابل انتقال در بین کارفرماها هستند. این مهارت‌ها در نگارش ایمیل، ارائه‌دادن، شرکت در جلسات و بسیاری از موقعیت‌های دیگر به شما کمک می‌کنند تا یک سروگردن از دیگران بالاتر باشید.

            ۲. نظم و سازمان‌دهی / Organizational Skills

درباره این مهارت هم در بالا صحبت کردیم. توانایی سازمان‌دهی و مدیریت همزمان چند کار، یکی دیگر از مهارت‌های ارزشمند کارمندان به شمار می‌آید که بخش عمده‌ای از آن همان توانایی مدیریت زمان است. اگر نشان دهید که می‌توانید به ضرب‌الاجل‌ها یا همان ددلاین‌ها پایبند باشید و پروژه‌ها را در هر شرایطی جلو ببرید، برای هر جایگاه شغلی که باشد، از گزینه‌های خوب محسوب خواهید شد.

            ۳. مهارت‌های حل مسئله / Problem-Solving Skills

حل مسئله به فرآیندی گفته می‌شود که در آن، با تشخیص علت بروز یک مشکل یا مسئله، بهترین راه‌حل را برای آن پیدا می‌کنیم. بااین‌حساب، تعریف مهارت‌های حل مسئله دیگر روشن است: مهارت‌هایی که در پیدا کردن منشاء یک مشکل یا مسئله و یافتن راه‌حل آن به ما کمک می‌کنند.

هر شغلی سختی‌ها و موانع خودش را دارد؛ بنابراین مهارت‌های حل مسئله همیشه در بازار کار با تقاضای بالایی روبه‌رو هستند. اگر بتوانید توانایی‌تان را در تشخیص مشکلات و یافتن راهکارهای خلاقانه به رخ کارفرماها بکشید، برای آن‌ها حکم گنج را خواهید داشت.

            ۴. مهارت‌های بین فردی / Interpersonal Skills

مهارت‌های بین فردی یا مهارت‌های روابط بین فردی به توانایی‌هایی می‌گویند که تعامل و ارتباط با دیگران را آسان‌تر می‌کنند. کسانی که سطح این مهارت‌ها در آن‌ها بالا است، معمولاً می‌توانند به‌خوبی با دیگران همکاری کنند و ارتباط‌شان با خانواده، دوستان، همکاران و مشتریان، مثال‌زدنی است. به‌طور خلاصه، آن‌ها هم در محل کار و هم در خانه روابط خوبی با دیگران دارند.

در هر موقعیتی که باشید، مهارت‌های بین فردی نقش پررنگی در موفقیت ایفا می‌کنند. به‌هرحال در هر محیط حرفه‌ای، همکاری با افراد مختلف و روابط قوی داشتن با آن‌ها حیاتی است. پس حتما روی این قابلیت حسابی مانور بدهید.

مهارت‌های بین‌فردی

برای آنکه شانس خود را در استخدام شدن در استرالیا بالا ببرید، باید کاری کنید که رزومه‌تان بیشتر به چشم بیاید. یکی از راه‌های آن، پرداختن به مهارت‌های قابل انتقال است. برای این منظور، باید ببینید که چطور می‌توانید مهارت‌های قابل انتقال خود را به زبان انگلیسی در رزومه بیاورید که دراین‌باره در ادامه صحبت خواهیم کرد. درکنارآن، همچنین باید ببینید که چطور باید مهارت‌هایتان را در جلسه مصاحبه مطرح کنید. پس برای پاسخ‌دادن به سوالات کارفرما درباره مهارت‌های خود آماده باشید. اگر از ارزش‌های اساسی شرکت یا مجموعه موردنظرتان خبر دارید، می‌توانید روی آن‌ها تمرکز کنید. معمولاً در آگهی‌های استخدام در کنار مهارت‌های فنی و تخصصی، به مهارت‌های عمومی و قابل انتقال هم اشاره می‌شود.

در مصاحبه کاری، توانایی شما در ارتباط برقرار کردن به انگلیسی می‌تواند مرز میان پذیرفته شدن یا رد شدن باشد. درباره مهارت‌های قابل انتقال خود به زبان انگلیسی، واضح و مختصر صحبت کنید. همچنین برای آن‌ها نمونه بیاورید و از کلی‌گویی خودداری کنید. مثلاً به‌جای گفتن آنکه: «من کارمند سختکوشی هستم»، بگویید: «من اغلب تا آخروقت پای کار می‌مانم تا پروژه را به نتیجه برسانم.» به‌این‌شکل، مصاحبه‌کننده حس بهتری نسبت به توانایی‌های شما خواهد داشت.

همچنین از سوال پرسیدن نترسید. مطرح کردن سوال نشان می‌دهد که شما به موقعیت کاری مربوطه علاقه دارید و می‌خواهید درباره آن بیشتر بدانید. سوال پرسیدن همچنین می‌تواند نشان‌دهنده مهارت ارتباطی قوی شما باشد.

غنی کردن رزومه با افزودن مهارت های قابل انتقال

می‌خواهید با ویزای نیروی کار ماهر (Skilled worker) به استرالیا مهاجرت کنید؟ یا آنکه از کارفرمای استرالیایی پیشنهاد شغلی (Job Offer) دارید؟ یا اصلا همین الان هم ساکن این کشور هستید و می‌خواهید در جایی استخدام شوید؟ فرقی نمی‌کند؛ درهرصورت غنی کردن رزومه با مهارت‌های قابل انتقال می‌تواند احتمال موفقیت‌تان را به میزان قابل‌توجهی بالا ببرد. برای این منظور باید شرح وظایف هر موقعیت شغلی را در آگهی آن به‌دقت مرور کنید و مشخص کنید که کدام مهارت‌های قابل انتقال شما بیشتر به آن جایگاه شغلی مربوط می‌شوند.

توجه داشته باشید که در راه دریافت ویزای کار استرالیا، اداره مهاجرت این کشور معمولاً مستقیماً به مهارت‌های قابل انتقال متقاضی نمی‌پردازد. درواقع برای این اداره، شرح وظایف موقعیت شغلی و جنبه‌های فنی، مهم است، نه مهارت‌های عمومی؛ مگر برای مشاغلی که داشتن مهارت‌های انتقالی، بخشی از شرح وظایف آن‌ها است، مانند مدیرعامل‌ها. اما برای سایرین، مانند گرافیست‌ها و مهندسین برق، این مهارت‌ها در رزومه اهمیتی برای اداره  مهاجرت نخواهند داشت.

بااین‌حال درمورد ویزاهای نیروی کار ماهر، قضیه فرق می‌کند. همان‌طورکه می‌دانید، در فرآیند پردازش این ویزاها سازمان‌هایی دخیل هستند که وظیفه ارزیابی مهارت‌های متقاضیان را بر عهده دارند. این سازمان‌های ارزیاب رزومه کاملی از متقاضی درخواست می‌کنند که علاوه‌بر مهارت‌های اصلی و تخصصی، باید مهارت‌های عمومی یا انتقالی هم در آن‌ها گنجانده شده باشند. در ویزاهای مهارتی، به‌ویژه سعی کنید تاکید خاصی روی مهارت‌های ارتباطی، مدیریت زمان (سازمان‌دهی) و حل مسئله خود داشته باشید. رهبری و سایر مهارت‌های سازمان‌دهی چندان عمومیت ندارند.

بگذارید دو-سه مثال دراین‌رابطه بزنیم. ابتدا به سراغ شغل کارشناس یا متخصص بازاریابی (Marketing Specialist)، با کد  ۲۲۵۱۱۳در فهرست طبقه‌بندی استاندارد مشاغل استرالیا و نیوزیلند (ANZSCO)، می‌رویم. در این شغل، مهارت ارتباطی، علاوه‌بر آنکه مهارت انتقالی است، در شرح وظایف هم آمده و درنتیجه یکی از مهارت‌های شغلی هم محسوب می‌شود. برای این موقعیت شغلی می‌توانید مثلاً در رزومه خود چنین عبارتی را بنویسید: «با تکیه بر مهارت‌های ارتباطی خود، در مجموعه پیشین، در افزایش ۴۰ درصدی حجم سفارش‌ها نسبت به بازه مشابه در سال قبل، نقش پررنگی ایفا کردم

مثال بعدی، مدیر پروژه ساخت (Construction Project Manager) با کد ANZSCO 133111، است. در اینجا مهارت مدیریت زمان جزو شرح وظایف شغل است. برای اشاره به مهارت خود در زمینه مدیریت زمان و سازمان‌دهی برای این شغل می‌توانید به اینکه در کار قبلی خود چقدر در کاهش زمان و هزینه و استفاده درست از نیرو و منابع موثر بوده‌اید، مثلاً در فاز ۲ نسبت به فاز ۱ که در آن حضور نداشته‌اید، بپردازید.

دراین‌بین یک مهارت اساسی برای رشته‌های مهندسی، توانایی حل مسئله است. مثلاً برای مهندسین عمران حرفه‌ای (Civil Engineering) با کد ۲۳۳۲۱۱، که ارزیابی مهارتی آن بر عهده سازمان مهندسین استرالیا (Engineers Australia) است، باید به‌تفکیک عنوان کنید که در چه پروژه‌هایی حضور داشته‌اید و توانایی شما در حل مسئله و قابلیت‌های ارتباطی‌تان چگونه در پیشبرد آن‌ها موثر بوده است.

به‌طورکلی شما می‌توانید در سه بخش از رزومه به مهارت‌های قابل انتقال مهم‌تان اشاره کنید:

  • خلاصه رزومه
  • توضیحات سابقه کاری (تاریخچه اشتغال)
  • فهرست مهارت‌ها

در بخش خلاصه رزومه، بهتر است که مهم‌ترین و مرتبط‌ترین مهارت‌های قابل انتقال خود را بیاورید. مثلاً اگر مهارت ارتباطی قوی دارید، می‌توانید معادل انگلیسی چنین متنی را بنویسید: «یک مدیر پروژه پیگیر با پنج سال تجربه در زمینه تکمیل موفقیت‌آمیز پروژه‌های سربه‌سر (End to end) در قالب چند تیم، با تکیه بر مهارت‌های ارتباطی قوی.»

در بخش سابقه کاری، می‌توانید بگویید که در جایگاه‌های شغلی قبلی‌تان از کدام مهارت‌ها استفاده کرده‌اید. در اینجا فقط به شرح وظایف شغلی‌تان بسنده نکنید؛ بلکه دو-سه مورد از شاخص‌ترین دستاوردهایتان در آن دوران کاری را هم بیاورید. قاعدتا برای رسیدن به هرکدام از این دستاوردها، از چند مهارت استفاده کرده‌اید که البته نیازی نیست مستقیماً از آن‌ها نام ببرید. مثلاً برای یکی از دستاوردهایتان در موقعیت‌های شغلی قبلی خود می‌توانید بنویسید: «در نظر گرفتن سهمیه‌های رقابتی و برنامه پاداش برای بخش فروش که در جدیدترین سال مالی، افزایش درآمدی ۱۰ درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته به‌همراه داشت.» همین عبارت به کارفرما نشان می‌دهد که شما از چند مهارت مختلف مانند: ارتباطات، رهبری و خلاقیت استفاده کرده‌اید؛ مهارت‌هایی که می‌تواند برای شرکت او مفید باشد.

نوشتن رزومه با مهارت‌های قابل انتقال

فهرست مهارت‌های رزومه هم فضای مناسبی برای نمایش مهارت‌های قابل انتقال مهم‌تان محسوب می‌شود. برای انتخاب مهارت‌های مناسب، از توضیحات آگهی شغلی استفاده کنید. این موارد را می‌توانید در بخش‌هایی مانند وظایف شغلی (Job duties) و شرایط (Requirements) پیدا کنید.

جدا از رزومه، در کاورلتر هم حتما گریزی به مهارت‌هایتان بزنید. کاورلتر (Cover letter) سندی یک‌صفحه‌ای است که همراه رزومه ارسال می‌شود. در این نامه، معمولاً در قالب نهایتا ۴۰۰ کلمه، خلاصه‌ای از سوابق حرفه‌ای فرد درج می‌شود. توصیه می‌شود در کاورلتر هم یک یا دو مهارت قابل انتقال خود را، مطابق توضیحات کارفرما در آگهی استخدام، درج کنید. در این برگه ذکر کنید که چه زمانی از این قابلیت‌ها استفاده کرده‌اید؛ مثلاً: «در جایگاه شغلی پیشین خود در مجموعه Crane & Jenkins، برای پنج سال به‌عنوان سرحسابدار فعالیت داشتم و طی آن، سوابق تمام تراکنش‌های مالی را ثبت می‌کردم. در دوران تصدی من در آنجا، درآمد این مجموعه با افزایشی ۱۸ درصدی همراه شد. من با سایر مدیران همکاری نزدیکی داشتم و در زمینه کار تیمی زبانزد بودم.»

اگر می‌خواهید بدانید که آیا می‌توانید به استرالیا مهاجرت کنید به محاسبه‌گر امتیازات سری بزنید و اگر می‌خواهید یک مشاوره رایگان از یونیک ویزا داشته باشید کافی‌است که فرم ارزیابی مهاجرت به استرالیا را پر کنید.

https://uniquevisa.net/%d9%81%d8%b1%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d9%88%db%8c%d8%b2%d8%a7%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%87%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%aa%db%8c/

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران

یونیک ویزا همراه شما در مهاجرتشما را تا رسیدن به مقصد همراهی می کنیم!

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی یونیک ویزا، از آخرین اخبار، جدیدترین تغییرات قوانین مهاجرت و موقعیت های کاری و تحصیلی مهاجرت مطلع شوید!

آماده مهاجرت هستی؟! محاسبه گر آنلاین امتیازات