شماره تماس 021-88545324
UniqueVisa Logo

کریسمس در استرالیا

کریسمس تابستانی در استرالیا
دوشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۲
نویسنده:

در این مطلب از یونیک ویزا به رسم و رسوم کریسمس در استرالیا سری می‌زنیم و با حال‌وهوای منحصربه‌فرد این جشن در سرزمین کانگوروها آشنا می‌شویم.

کریسمس یا جشن روز تولد عیسی مسیح یکی از جشن‌های مهمی است که در آستانه سال نوی میلادی، در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف، برگزار می‌شود. کریسمس معمولاً برای مردم دنیا یک شب سرد برفی را تداعی می‌کند، ولی در استرالیا دقیقا خلاف این‌ها صادق است! چون استرالیا در نیم‌کره جنوبی قرار گرفته، کریسمس در این سرزمین دقیقا در دل تابستان واقع شده است؛ ضمن اینکه بهتر است برای آن به‌جای «شب کریسمس» از «روز کریسمس» استفاده کنیم!

تاریخ کریسمس ۲۰۲۵ استرالیا در ایران

روز کریسمس ۲۰۲۵، به معنای کریسمسی که در آستانه سال ۲۰۲۵ قرار دارد، با چهارشنبه ۲۵ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی یا ۵ دی ۱۴۰۳ خورشیدی مصادف است. در استرالیا یک روز بعدازآن یعنی پنج‌شنبه ۶ دی‌ماه ۱۴۰۳ هم به مناسبت روز باکسینگ (Boxing Day) تعطیل خواهد بود. همچنین نخستین روز سال ۲۰۲۵، یعنی اول ژانویه، چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ است.

اگر منظورتان از کریسمس ۲۰۲۵ کریسمسی باشد که در آستانه سال ۲۰۲۶ واقع شده، پس باید تاریخ پنج‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۴ به کارتان خواهد آمد.

دقت کنید که در استرالیا معمولاً روز کریسمس، و نه شب آن یعنی (Christmas Eve)، را جشن می‌گیرند. اما برای بیشتر کشورهای دنیا، شبِ تاریخ‌های را باید ملاک قرار بدهید؛ یعنی ۴ دی ۱۴۰۳ و ۳ دی ۱۴۰۴.

تاریخ کریسمس 2025

رسوم کریسمس در استرالیا

حال‌هوای تابستانی کریسمس در استرالیا باعث شده تا رسوم کریسمس این کشور با چیزی که اکثرا انتظار داریم، متفاوت باشد. کریسمس استرالیایی با تفریحات ساحلی، برپا کردن باربیکیو و انواع فعالیت‌ها در فضای آزاد عجین شده که از جشن‌های سال نوی میلادی و سرگرمی‌های تابستانی، معجونی خاص و درعین‌حال دلپذیر ساخته است.

نسخه استرالیایی کریسمس علاوه‌بر سنت‌های خود این کشور، بعضی آداب‌ورسوم اروپایی سال نو را هم در دل خود جا داده است. همچنین چندفرهنگی بودن این کشور باعث شده تا طیف متنوعی از رسوم جشن‌های کریسمس را در آن ببینیم.

در سنت‌های سال نوی این سرزمین، «بوش کریسمس» (Christmas Bush) حضور پررنگی دارد. این گیاه بومی که از نمادهای استرالیا محسوب می‌شود، با برگ‌های کوچک و سبز خود و گل‌های کِرِم‌رنگی که در تابستان به رنگ قرمز درمی‌آیند، به‌خوبی در کنار تزئینات و سرودهای سال نو می‌نشیند و در فصل گرما کریسمسی منحصربه‌فرد را به وجود می‌آورد.

گیاه بوش در استرالیا برای کریسمس

در استرالیا جشن کریسمس معمولاً در ۲۵ دسامبر و نزدیک به ساعت ناهار برگزار می‌شود. برای بسیاری از جمع‌ها، این مراسم شکلی خودمانی و دورهمی دارد. دراین‌بین حضور بعضی اقلام خاص روی میز ناهار کریسمس، کم‌وبیش مرسوم است؛ مثلاً ژامبون خوک، انواع غذاهای دریایی، پودینگ، تیرامیسو، پاولوا و ترافل جزو اقلام محبوب برای سفره کریسمس در استرالیا به شمار می‌آیند. میوه و سینی تنقلات هم معمولاً پای ثابت این سفره‌ها هستند و به‌ویژه از گیلاس، هلو، انبه و میوه‌های مشابه آن‌ها زیاد استفاده می‌شود. همچنین در خیلی از مواقع، میزبان از مهمانان می‌خواهد که هرکدام یک غذا یا خوراکی را به‌همراه بیاورند تا سفره مراسم رنگ‌وبوی دلنشین‌تر و برکت بیشتری داشته باشد. البته قرار نیست برای این «قابلمه‌پارتی»، کسی خودش را به زحمت آن‌چنانی بیندازد.

ازآنجاکه عید بدون هدیه لطفی ندارد، ردوبدل کردن هدیه در این روز، بین خانواده‌ها و دوستان، هم مرسوم است. در این‌ میان رسم رفتن به کلیسا نیز، چه در شب کریسمس و چه در روز آن، در بین بسیاری از استرالیایی‌ها همچنان برقرار است.

۲۵ دسامبر همچنین روزی است که بابانوئل به دیدن بچه‌ها می‌آید و آن‌ها را با هدایای ریز و درشت خوشحال می‌کند. درکنار آن، استرالیایی‌ها در شب کریسمس شاهد یک رسم خاص هم هستند که بابانوئل‌ها در آن حضور دارند. در این رسم، صدها موج‌سوار با لباس بابانوئل به ساحل کاکائو (Cocoa Beach)، واقع در غرب استرالیا، می‌روند و با همان هیبت، موج‌سواری می‌کنند! این رویداد هم برای محلی‌ها و هم برای گردشگران بسیار جالب است.

هدیه دادن به بچه ها در کریسمس

به‌خاطر گرمای هوا و تعطیلی مدرسه‌ها در این بازه از سال، تفریحات خارج از خانه در کریسمس استرالیا بسیار محبوب هستند. رفتن به ساحل، شنا، صرف ناهار در حیاط و سرزدن به پارک‌ها تعدادی از رایج‌ترین این تفریحات محسوب می‌شوند.

یکی از سنت های استرالیا در تعطیلات سال نو، روز باکسینگ است. این تعطیلی رسمی در ۲۶ دسامبر، یعنی درست یک روز بعد از کریسمس، واقع شده است. بسیاری از مردم استرالیا روز باکسینگ را با راه‌انداختن بساط کباب و تماشای بازی تیم ملی کریکت، موسوم به مسابقه Boxing Day Test، سپری می‌کنند. خرید از مغازه‌ها هم به‌خاطر تخفیف‌های عمده‌ای که بسیاری از فروشگاه‌ها در این روز می‌دهند، طرفداران خاص خود را دارد.

تعطیلات تابستانی مدارس استرالیا حدوداً از اواسط دسامبر تا اوایل فوریه است؛ درنتیجه در تعطیلات سال جدید ممکن است حتی شاهد اردو زدن بچه‌ها و خانواده‌هایشان هم باشیم. البته به‌خاطر گرمای زیاد هوا در استرالیا در این مقطع سال، آتش‌سوزی مراتع به دفعات در آن رخ می‌دهد. همین مسئله باعث شده تا داوطلبین بسیاری از سراسر کشور برای مبارزه با این آتش‌سوزی‌ها به نقاط مختلف آن اعزام شوند.

در کریسمس، بسیاری از استرالیایی‌ها از درِ خانه خود حلقه گل آویزان می‌کنند و بعضی هم در کوچه و خیابان آوازهای کریسمس را می‌خوانند. تزئین خانه و حیاط با کاج و چراغ‌های کریسمس و رفت‌وآمد همسایه‌ها به خانه یکدیگر برای تماشای نورپردازی جشن، که بعضا با چاشنی رقابت همراه می‌شود، مانند سایر نقاط دنیا در اینجا هم رواج دارد. کار نورپردازی گاهی از اول دسامبر شروع می‌شود.

دکوراسیون کریسمس در استرالیا

در کریسمس، شهرهای مرکزی ایالات‌های استرالیا میزبان مراسمی با نام Carols by Candlelight می‌شوند که از سنت‌های قدیمی و محبوب این کشور است. در این مراسم، مردم با حضور خواننده‌های معروف، سرودهای کریسمس را همخوانی می‌کنند. در این شهرها همچنین نمایش‌ها و رژه‌های بزرگی به مناسبت کریسمس برگزار می‌شوند که تحت پوشش تلویزیونی نیز قرار می‌گیرند. در بعضی پارک‌ها، مراسم آتش‌بازی هم به راه می‌افتد.

تماشای فیلم‌های کریسمسی، سر زدن به بازارچه‌های ویژه سال نو و رفتن به پیک‌نیک هم از رسم‌های مردم استرالیا در طول تعطیلات کریسمس است.

غذای مخصوص کریسمس در استرالیا چیست

در استرالیا سفره کریسمس بیشتر به غذاهای سرد و دریایی گره خورده است؛ به‌طوری‌که در شب کریسمس، بازارهای ماهی‌فروش‌ها اغلب پر از افرادی است که جهت خرید مواد غذایی دریایی تازه برای روز کریسمس صف بسته‌اند.

در ادامه با ۱۰ غذای مخصوص کریسمس در استرالیا آشنا می‌شویم:

۱. میگو

در بین بسیاری از خانواده‌های استرالیایی، البته به‌جز آن‌هایی گیاهخوار هستند، کریسمس به‌نوعی با طعم میگو عجین شده است. میگو غذای خنک و خوشمزه‌ای است که با فصل گرما سر سازگاری دارد. میگوی مورد استفاده در اینجا که Prawn نام دارد با میگوی مرسوم در آمریکا یا Shrimp متفاوت است.

۲. صدف خوراکی

شاید صدف (Oyster) در استرالیا هم غذایی تجملی باشد، ولی احتمالا زمانی بهتر از کریسمس برای آوردن آن سر سفره پیدا نمی‌شود. این غذای ترد و خنک، انتخاب خوبی برای یک ضیافت تابستانی است.

۳. گوشت خوک و بوقلمون

در استرالیا در بیشتر خانه‌ها گوشت خوک کریسمس (Ham) از چند روز قبل از تعطیلات آماده شده است و در روز کریسمس به‌شکل سرد سرو می‌شود. همین مورد درباره بوقلمون هم صدق می‌کند.

غذای کریسمس در استرالیا

۴. غذاهای کبابی

غذاهای کبابی، از پاچین و ران مرغ گرفته تا کباب بره، جزو غذاهای پرطرفدار کریسمس در استرالیا هستند؛ به‌طوری‌که در ۲۵ دسامبر بیشتر خانواده‌ها بساط باربیکیو را به راه می‌اندازند. برای گیاهخوارها هم با گل‌کلم، کدو سبز و سبزیجات مشابه می‌شود یک باربیکیوی گیاهی ترتیب داد.

۵. نوشیدنی‌های الکلی

در روز کریسمس هرکدام از اعضای خانواده که حداقل سن لازم را داشته باشند، می‌توانند در جمع نوشیدنی الکلی بنوشند. بردن نوشیدنی هم در بین کسانی که نمی‌خواهند دست‌خالی به مهمانی کریسمس بروند، متداول است.

۶. گراتن سیب‌زمینی

سیب‌زمینی، خامه، پنیر، کره و خرده‌نان، ترکیبی دل‌انگیز برای استرالیایی‌ها به وجود می‌آورد. گراتن سیب‌زمینی یا Potato bake انتخابی عالی و اقتصادی برای روز کریسمس محسوب می‌شود.

۷. میوه، مخصوصاً گیلاس

این مورد جزو غذاها نیست، ولی در آن مقطع سال، انبه‌ها و گیلاس‌های معروف استرالیا کاملاً رسیده‌اند و در سفره کریسمس جای ویژه‌ای برایشان باز می‌کنند.

میوه گیلاس در سفره کریسمس در استرالیا

۸. ترافل

یکی از دسرهای پرطرفداری که از قدیم به استرالیا راه پیدا کرد، ترافل یا ترایفل (Trifle) است که آماده‌سازی آن زمان و توان زیادی می‌برد، ولی ارزشش را دارد. خامه، میوه تازه و ژله از الزامات ترافل استرالیایی هستند.

۹. پودینگ کریسمس

دسر دیگری که از خارج به استرالیا وارد شد، پودینگ کریسمس است که طرفداران و مخالفان سرسخت خودش را دارد. میوه‌های خشک و نوشیدنی الکلی از اجزای اصلی این دسر هستند.

۱۰. پاولوا

پاولوا (Pavlova) نوعی دسر است که از مرنگ (Meringue)، یعنی ترکیب هم‌زده سفیده تخم‌مرغ و شکر، به‌همراه میوه‌های تازه و خامه درست می‌شود. پاولوا جایگزینی سبک و پفکی برای کیک‌های سنگین به شمار می‌آید.

مهمانی و دورهمی کریسمس در بین خانواده های استرالیایی

گفتیم که برخلاف بیشتر نقاط دنیا که مهمانی دورهمی کریسمس در شب کریسمس، یعنی ۲۴ دسامبر، برگزار می‌شود، در استرالیا مردم بیشتر ترجیح می‌دهند که در روز کریسمس دور یکدیگر جمع شوند. استرالیایی‌ها اغلب در این روز ناهار یا شام ویژه‌ای تدارک می‌بینند و آن را با اعضای خانواده و دوستان نوش جان می‌کنند. درباره قابلمه‌پارتی یا Pot Luck هم که در بالا صحبت کردیم و انتظار می‌رود که هر مهمان با خود یک غذا، دسر یا نوشیدنی به مجلس بیاورد.

در استرالیا دیدوبازدیدهای کریسمس تنها به ۲۵ دسامبر محدود نمی‌شوند و می‌توانند تا چند روز بعدازآن هم ادامه داشته باشند. این مهمانی‌ها از همه نوع، از جمع‌های کاری تا دورهمی‌های خانوادگی، را در بر می‌گیرند.

رویداد Carols by Candlelight در استرالیا

یکی از سنت‌های مهم استرالیا در کریسمس Carols by Candlelight است که آن را می‌توانیم به «سرود خواندن زیر نور شمع» ترجمه کنیم. این رسم از سال ۱۹۳۸ در ملبورن شکل گرفت و از آن زمان به نقاط دیگر استرالیا و دنیا راه پیدا کرد.

در این رویداد، مردم در شب کریسمس، معمولاً در فضایی باز و اغلب در پارک‌ها، جمع می‌شوند و زیر نور شمع با یکدیگر آهنگ‌های کریسمس را می‌خوانند. دراین‌بین خواننده‌های مطرح استرالیایی یا خارجی هم به اجرای آواز و موسیقی می‌پردازند. مراسم Carols by Candlelight از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود و بسیاری از کسانی که فرصت حضور در آن را نداشته‌اند، سعی می‌کنند هرطور که شده از پای تلویزیون آن را دنبال کنند.

Carols by Candlelight در شب کریسمس

این‌ها بعضی از محبوب‌ترین سرودها و آوازهای کریسمس در استرالیا برای مراسم فوق هستند:

  • All I Want for Christmas Is You
  • Australian 12 Days of Christmas
  • How to Make Gravy
  • Jingle Bells
  • Oh Christmas
  • Six White Boomers
  • The Silver Stars Are in the Sky
  • White Christmas

نکته جالب آنکه به‌خاطر تابستانی بودن کریسمس استرالیا، گاهی اوقات در سرودهای کریسمس آن دستکاری‌هایی انجام می‌شود و مثلا عبارت‌هایی که به برف و پدیده‌های زمستانی دیگر اشاره دارند، از آن‌ها حذف می‌شوند!

معروف‌ترین و باسابقه‌ترین مراسم Carols by Candlelight رویدادی است که به همت موسسه غیرانتفاعی ویژن استرالیا (Vision Australia) برگزار می‌شود. تمام عواید این رویداد، از کمک‌های مالی گرفته تا فروش بلیط و شمع، برای کمک افراد کم‌بینا و نابینا هزینه می‌شود.

تعطیلات کریسمس در استرالیا چند روز است؟

تعطیلات کریسمس و سال نو در استرالیا عبارتند از:

  • ۲۵ دسامبر: کریسمس
  • ۲۶ دسامبر: روز باکسینگ
  • ۱ ژانویه: عید سال نو

در استرالیای جنوبی و قلمروی شمالی، شب کریسمس (۲۴ دسامبر) و شب سال نو (۳۱ دسامبر) هم از ساعت ۷ بعدازظهر به بعد تعطیل رسمی هستند. در تعطیلی پایان سال، تعطیلات تابستانی مدارس هم تازه شروع می‌شود و بنابراین بچه‌ها چند هفته برای استراحت و تفریح فرصت دارند.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا می‌توانید به استرالیا مهاجرت کنید به محاسبه‌گر امتیازات سری بزنید و اگر می‌خواهید یک مشاوره رایگان از یونیک ویزا داشته باشید کافی‌است که فرم ارزیابی مهاجرت به استرالیا را پر کنید.

https://uniquevisa.net/%d9%81%d8%b1%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d9%88%db%8c%d8%b2%d8%a7%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%87%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%aa%db%8c/

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران

یونیک ویزا همراه شما در مهاجرتشما را تا رسیدن به مقصد همراهی می کنیم!

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی یونیک ویزا، از آخرین اخبار، جدیدترین تغییرات قوانین مهاجرت و موقعیت های کاری و تحصیلی مهاجرت مطلع شوید!

آماده مهاجرت هستی؟! محاسبه گر آنلاین امتیازات