شماره تماس 021-88545324
UniqueVisa Logo

چند دلار استرالیا حقوق به کارگر در استرالیا میدهند؟

حقوق کارگر در استرالیا
یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲
نویسنده:

دستمزد روزانه کارگری در استرالیا چقدر است؟ در این مقاله، حداقل دستمزد استرالیا برای کارمندان و کارگران را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین خواهیم گفت که این کَفِ حقوق چطور می‌تواند براساس صنعت یا حوزه کاری و برای افراد مختلف، تغییر کند. 

حداقل دستمزد کارگران در استرالیا به چه معنا و با چه هدفی تعیین می‌شود؟

مانند سایر کشور‌های مطرح دنیا، در استرالیا هم برای تمام کارمندان و کارکنان، به‌ ازای انجام کار مشخص، یک مبلغ کمینه در نظر گرفته شده است. به این مبلغ، حداقل دستمزد (Minimum wage) گفته می‌شود و نرخی است که فرد در ازای هر ساعت یا هر هفته کاری دریافت می‌کند. به‌عبارتی حداقل دستمزد، کمترین مبلغی است که از نظر قانونی بابت یک جایگاه شغلی می‌توانید از کارفرما دریافت کنید. 

از سال ۲۰۱۰ کف دستمزد روزانه کارگری/کارمندی در استرالیا توسط یک پنل تخصصی در کمیسیون کار منصفانه تعیین می‌شود. این پنل هر سال حداقل دستمزد را مورد بازنگری قرار می‌دهد. تغییراتی که اعضای این پنل اعمال می‌کنند معمولاً از روز اول سال کاری بعدی، یعنی یکم ژوئیه، لحاظ می‌شود. حداقل دستمزد استرالیا جدای از هر نوع پاداش، مزایا، کمک‌هزینه یا حق بازنشستگی است که ممکن است مشمول دریافت آن‌ها بشوید یا خیر. 

هدف از تعیین حداقل دستمزد، محافظت از کارگران و کارمندان در برابر پرداخت‌های اندک و نامنصفانه است. در واقع تعیین کَف دستمزد تلاشی برای حصول اطمینان از آن است که یک نیروی کار، حداقل هزینه‌های معیشتی را دریافت می‌کند. تعیین این نرخ‌ها همچنین به توزیع منصفانه‌تر سود/درآمد منجر می‌شود. در نظر گرفتن حداقل دستمزد، با رواج حق پرداخت یکسان در ازای ارزش کاری برابر، در کاهش فقر و افزایش برابری هم نقش دارد. هم اکنون در سال ۲۰۲۳ حداقل دستمزد کشوری در استرالیا ساعتی ۲۳.۲۳ دلار استرالیا است.

حداقل حقوق کارمندان در استرالیا چقدر است؟

حداقل دستمزد بعد از کسر مالیات

در حال‌ حاضر ساکنین استرالیا  با درآمدی تا ۱۸۲۰۰ دلار استرالیا در سال از مالیات معاف هستند. اما درآمد بیشتر از آن، تا سقف ۴۵ هزار دلار در سال، شامل ۱۹ درصد مالیات می‌شود؛ با این توضیح که این ۱۹ درصد به «اختلاف» دستمزد فرد با مبلغ ۱۸۲۰۰ دلار تعلق می‌گیرد، نه به کل درآمد.

با در نظر گرفتن کف دستمزد کشوری، که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، یک کارگر ساده در استرالیا سالانه باید بین ۴۰۰۰ تا ۴۶۰۰ دلار (با و بی بخشودگی مالیاتی) مالیات بر درآمد بپردازد.

انواع مختلف حداقل دستمزد

حداقل دستمزدی که در این کشور به شما تعلق می‌گیرد به چند عامل بستگی دارد؛ از جمله صنعتی که در آن کار می‌کنید و سن شما. به‌ طور کلی در استرالیا یک دستمزد حداقل کشوری وجود دارد که به‌جز موارد استثناء باید به همه افراد پرداخت شود. در این‌ میان بسیاری از حوزه‌های صنعتی و خدماتی و اصطلاحاً اصناف یک طرح پاداش هم مختص به خود دارند که علاوه بر مبلغ حداقل کشوری، کف حقوق آن هم باید رعایت شود. 

در این‌ میان بعضی از کارمندان یا کارگران با توجه به نوع استخدام، سن یا توان کاری که دارند حداقل دستمزد متفاوتی دریافت می‌کنند. از جمله این افراد می‌توان به دسته‌های زیر اشاره کرد: 

  • کارآموزان و افراد تحت تعلیم
  • نیروی کم‌سن‌وسال (Junior)
  • کارکنان دارای معلولیت

بعضی طرح‌های پاداش کاری هم نرخ‌های دستمزد خاصی دارند یا به کارفرمایان اجازه می‌دهند قرارداد‌های پرداختی متفاوتی داشته باشند. این قرارداد‌های پرداختی خاص شامل موارد زیر می‌شوند: 

  • نرخ‌های حق‌العمل کاری
  • نرخ حقوق‌های پرداختی
  • نرخ‌های خدمات اجتماعی

حداقل دستمزد کشوری در استرالیا

گفتیم که در استرالیا یک حداقل دستمزد کشوری وجود دارد. این حداقل نرخ پایه‌ای است که شما می‌توانید در ازای انجام کار برای کارفرما دریافت کنید و رعایت آن در تمام کشور الزامی است. البته این قاعده چند استثنا دارد که شامل موارد زیر می‌شود: 

  • کارگران یا کارمندان جوان (زیر سن ۲۱ سال)
  • کارآموزان و افراد تحت تعلیم

دریافت حقوقی کمتر از حداقل دستمزد کشوری برای تمام افراد دیگر غیرقانونی محسوب می‌شود. از تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۲۳، حداقل دستمزد کشوری در استرالیا ساعتی ۲۳.۲۳ دلار استرالیا یا هفته‌ای ۸۸۲.۸۰ دلار (پیش از کسر مالیات) است؛ یعنی ماهانه ۳۵۳۱.۲ دلار. اگر یک نیروی قراردادی یا موقت (Casual employee) باشید که مشمول حداقل دستمزد کشوری شوید، دراین‌صورت یک ۲۵ درصد اضافه هم علاوه بر نرخ پایه به شما تعلق می‌گیرد. 

حقوق کارگران زیر 21 سال در استرالیا

حداقل دستمزد کارگران جوان در استرالیا

در استرالیا کارمند یا کارگری که کمتر از ۲۱ سال سن داشته باشد یک نیروی تازه‌کار، کم‌ سن‌ و سال یا جوان (Junior) محسوب می‌شود. برای این دسته افراد، حداقل دستمزد متفاوت است. حداقل دستمزد کارکنان یا کارگران جوان در استرالیا درصدی از حداقل دستمزد ملی بود. 

هدف از اختصاص دادن حداقل دستمزد‌های متفاوت برای افراد تازه‌کار، فراهم آوردن فرصت ورود به بازار کار برای کارگران و کارمندان جوان است. این نرخ‌ها به آن‌ها یک مزیت رقابتی در مقابل نیرو‌های مجربی می‌دهد که نیازمند دریافت مبالغ بیشتر هستند؛ چراکه نرخ‌های فوق برای کارفرمایان راهی برای کاهش هزینه‌های نیروی انسانی کسب‌وکار محسوب می‌شود. 

اگر شغلی داشته باشید که به عنوان یک کارگر یا کارمند جوان مشمول طرح‌های پاداش نشوید، با توجه به سن‌تان، درصد‌های زیر از حداقل دستمزد کشوری به عنوان حقوق به شما تعلق می‌گیرد: 

  • زیر ۱۶ سال: ۳۶.۸ درصد از حداقل دستمزد کشوری = حداقل نرخ ساعتی ۸.۵۵ دلار
  • ۱۶ سال: ۴۷.۳ درصد از حداقل دستمزد کشوری = حداقل نرخ ساعتی ۱۰.۹۹ دلار
  • ۱۷ سال: ۵۷.۸ درصد از حداقل دستمزد کشوری = حداقل نرخ ساعتی ۱۳.۴۳ دلار
  • ۱۸ سال: ۶۸.۳ درصد از حداقل دستمزد کشوری = حداقل نرخ ساعتی ۱۵.۸۷ دلار
  • ۱۹ سال: ۸۲.۵ درصد از حداقل دستمزد کشوری = حداقل نرخ ساعتی ۱۹.۱۶ دلار
  • ۲۰ سال: ۹۷.۷ درصد از حداقل دستمزد کشوری = حداقل نرخ ساعتی ۲۲.۷۰ دلار

اگر شغل‌تان شامل پاداش شود، درصد پرداختی به شما ممکن است با درصد‌های بالا متفاوت باشد. برای مثال، از تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۲۳ یک نیروی تازه‌کار سطح ۱ زیر ۱۶ سال که تحت پوشش طرح پاداش صنف فروش عمومی باشد، مشمول نرخ حقوق حداقل ساعتی ۱۱.۱۳ دلار می‌شود. این مبلغ معادل ۴۵ درصد از حداقل دستمزد کشوری است.

 محاسبه حقوق کارگران در استرالیا 

حداقل دستمزد کارآموزان در استرالیا

منظور از کارآموز، نیرویی است که از طریق یک سازمان آموزشی ثبت‌شده (RTO)، قرارداد تحت آموزش یا همان قرارداد کارآموزی با کارفرما دارد. نرخ حداقل دستمزد کارآموزان در استرالیا بر پایه چند عامل، از جمله موارد زیر، تعیین می‌شود: 

  • سن
  • طرح پاداشی که شغل او را پوشش می‌دهد
  • مدت دوره کارآموزی
  • سطحی از کارآموزی که فرد در آن قرار دارد (کارآموزی‌ها طبقه‌بندی دارند)

برای مثال، یک کارآموز مکانیکی بزرگسال در مرحله اول کارآموزی، تحت طرح پاداش حوزه فروش و تعمیر وسایل نقلیه، باید حداقل ساعتی ۲۰.۹۵ دلار یا هفته‌ای ۷۹۶ دلار دریافت کند.

وقتی یک کارآموز به مرحله بعدی کارآموزی ارتقا پیدا می‌کند، حداقل دستمزد بالاتری به او تعلق خواهد گرفت. ارتقا به مرحله بعدی کارآموزی، با توجه به طرح پاداش که شغل را پوشش می‌دهد، به دو روش رخ خواهد داد: 

  • بعد از کار کردن برای یک دوره مشخص، برای مثال ۱۲ ماه. 
  • بعد از رسیدن به یک سطح صلاحیت. برای مثال، دستیابی به میزان مشخصی از کل اهداف تعیین‌شده دوره کارآموزی. 

حداقل دستمزد کارگران با معلولیت

کارمندان یا کارکنانی که معلولیتی دارند که توان کاری آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ممکن است واجد بهره‌مندی از سیستم دستمزد حمایتی (SWS) باشند. دپارتمان خدمات اجتماعی، و نه کارفرما، مسئول ارزیابی صلاحیت یک کارمند یا کارگر برای دریافت نرخ دستمزد حمایتی است. 

اگر واجد شرایط دستمزد حمایتی شوید و شغل‌تان تحت پوشش یک طرح پاداش باشد، برای شغل و صنعتی که در آن مشغول هستید مشمول دریافت درصدی از حداقل دستمزد کشوری خواهید شد. این درصد بر پایه ارزیابی ظرفیت کاری تعیین می‌شود. برای مثال، اگر ارزیاب مستقل تشخیص بدهد که شما قادر به انجام ۸۰ درصد از وظایف یک شغل هستید، آن وقت ۸۰ درصد از حداقل دستمزد مربوطه به شما تعلق می‌گیرد. اگر در طرح پاداش شغل شما هیچ مقرراتی برای دستمزد حمایتی در نظر گرفته نشده باشد، آن وقت باید کل نرخ طبقه‌بندی شغلی به شما پرداخت شود. 

اگر برای دستمزد حمایتی، واجد شرایط شوید و شغلی داشته باشید که تحت پوشش طرح پاداشی نباشد، بازهم مشمول درصدی از حداقل دستمزد کشوری می‌شوید. 

کمک هزینه های اعطایی دولت استرالیا به کارگران

در استرالیا، مزایا (Penalty rates) و کمک‌هزینه‌ها (Allowances) علاوه بر حداقل دستمزد پرداخت می‌شوند؛ البته درصورتی‌که اصولاً به فرد تعلق بگیرند. اگر شغل شما تحت پوشش طرح پاداش یا قرارداد رسمی دیگری قرار داشته باشد، کمک‌هزینه‌ها و مزایا قاعدتاً باید در متن قرارداد یا بند‌های طرح پاداش درج شده باشند. 

کارمندان یا کارکنانی مشمول دریافت مزایا، علاوه بر نرخ پایه پاداش یا قرارداد، می‌شوند که: 

  • آخرهفته کار کنند
  • در تعطیلات رسمی کار کنند
  • اضافه‌کاری کنند
  • شیفت‌های آخر شب بردارند
  • شیفت‌های صبح زود بردارند

کمک‌هزینه‌ها زمانی علاوه بر نرخ حقوق پایه به کارکنان یا کارمندان تعلق می‌گیرند که آن‌ها: 

  • وظایف خاصی انجام دهند یا مهارت‌های ویژه‌ای داشته باشند
  • از ابزار و وسایل خودشان برای کار استفاده کنند
  • در شرایط سخت یا خطرناک کار کنند

کمک‌هزینه‌ها معمولاً موارد زیر را پوشش می‌دهند: 

  • یونیورم یا لباس ویژه کار
  • ابزار و وسایل
  • هزینه‌های سفر برای ماموریت
  • هزینه‌های رفت‌وآمد و تماس‌های کاری
  • کمک‌های اولیه

حداقل حقوق کارگر ساده در استرالیا

اصولا حداقل دستمزد روزانه کارگری در استرالیا برای کارگر ساده بزرگسال تعیین شده است. یک کارگر ساده در این کشور قانونا باید در بدترین حالت هم دستمزد حداقل کشوری را بگیرد؛ یعنی درصورتی‌که شامل سن زیر ۲۱ سال، تحت حمایت بودن و کارآموز یا تحت تعلیم بودن و سایر موارد استثناء نباشد، به‌ازای هر ساعت باید ۲۳.۲۳ دلار (بدون احتساب مالیات) به وی پرداخت شود.  با این‌ حساب کارگر ساده در استرالیا ماهانه ۳۵۳۱.۲ دلار دریافتی خواهد داشت.

حداقل دستمزد بازنشستگی در استرالیا

مبلغ حداقل دستمزد در استرالیا، چه تحت نرخ پایه ملی و چه طرح پاداش و مزایای صنایع، شامل حق بازنشستگی نمی‌شود. به همین خاطر ضروری است به تعهدات کارفرما نسبت به خودتان دررابطه‌با حداقل دستمزد و بازنشستگی توجه داشته باشید. 

حق بازنشستگی برای این در نظر گرفته شده است که به کارمندان و کارگران کمک کند تا برای دوره ازکارافتادگی خود پس‌انداز کنند. در این فرآیند، کارفرما مبلغ تعیین‌شده را تحت عنوان حق بیمه بازنشستگی به حساب بازنشستگی مخصوص شما واریز می‌کند. این مبلغ که جداگانه و علاوه بر حداقل دستمزد دریافتی معمول شما است، باید برابر با حداقل ۱۱ درصد از درآمد معمول شما (OTE) باشد. 

حداقل دستمزد دریافتی معمولی می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 

  • کمیسیون‌ها
  • کمک‌هزینه‌ها
  • پاداش و مزایای اضافه کار

اگر بیشتر از ۱۸ سال داشته باشید، مشمول دریافت ۱۱ درصد از OTE دریافتی خود، برای واریز به صندوق حق بازنشستگی، می‌شوید. اگر زیر ۱۸ سال باشید یا به شکل شخصی یا خانگی فعالیت می‌کنید، لازم است حداقل هفته‌ای ۳۰ ساعت کار کنید تا واجد شرایط دریافت حق بیمه بازنشستگی شوید. اگر واجد شرایط باشید، کارفرمای شما لازم است در سال ۴ مرتبه این حق بیمه را پرداخت کند. 

حداقل مخارج زندگی کارگر ساده در استرالیا

حداقل مخارج زندگی بر پایه عوامل گوناگونی مثل محل زندگی، سبک زندگی و عادت‌های خرید هر فرد و خانواده تعیین می‌شود و یک رقم ثابت که این مخارج را مشخص کند وجود ندارد. اما به هر ترتیب برآوردهای آماری وجود دارند که به صورت نسبی به شما کمک می‌کنند درکی از مخارج زندگی در کشور استرالیا داشته باشید.

حداقل مخارج زندگی برای یک فرد بر اساس این برآوردها ۱۶۷۶.۲ دلار استرالیا در ماه، بدون در نظر گرفتن هزینه اجاره مسکن است. این رقم برای یک خانواده چهار نفره به ماهانه ۵۸۹۶.۷ دلار می‌رسد. میانگین اجاره خانه یا آپارتمان در این کشور هم حدودا ۶۰۰ دلار در هفته یا ۲۴۰۰ دلار در ماه است.

بر اساس این آمار، شهروندان استرالیایی به صورت میانگین درآمد ماهانه خود را صرف مخارج زیر می‌کنند:

  • کرایه خانه: ۳۱.۹ درصد
  • حمل و نقل: ۹.۶ درصد
  • خریدهای فروشگاهی: ۳۰.۸ درصد
  • لباس و کفش: ۲.۴ درصد
  • ورزش و تفریح: ۴.۶ درصد
  • ابزار: ۷.۱ درصد
  • رستوران: ۱۳.۵ درصد

آیا حقوق کارگر ایرانی و استرالیایی متفاوت است؟ 

بله، صد درصد. حداقل حقوق و دستمزد در ایران در سال ۱۴۰۲ روزانه ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان است که به علاوه بن کارگری ۱،۱۰۰،۰۰۰ تومانی و حق مسکن ۹۰۰،۰۰۰ تومانی، در یک ماه سی روزه برابر ۷،۳۰۸،۲۸۴ تومان می‌شود. 

همان‌طور که در این مقاله مشاهده کردید، حداقل دستمزد کشوری به صورت هفتگی در استرالیا ۸۸۲،۸ دلار استرالیا است که با حساب هر دلار استرالیا ۳۲،۴۰۰ تومان معادل ۲۸،۶۰۲،۷۲۰ تومان در هفته یا ۱۱۴،۴۱۰،۸۸۰ تومان ماهانه (چهار هفته) می‌شود. 

به‌عبارتی، حداقل حقوق کارگر استرالیایی بیش از ۱۵ برابر حداقل حقوق قانون کار ایران است.

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
  • لطف الله عرفانی چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲

    قصد مهاجرت به استرالیا برای کار در بخش غربی

    • uniquevisa چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

      سلام وقت بخیر
      برای دریافت مشاوره رایگان لطفا با ۰۲۱-۸۸۵۴۵۳۲۴ الی ۶ در ارتباط باشید

یونیک ویزا همراه شما در مهاجرتشما را تا رسیدن به مقصد همراهی می کنیم!

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی یونیک ویزا، از آخرین اخبار، جدیدترین تغییرات قوانین مهاجرت و موقعیت های کاری و تحصیلی مهاجرت مطلع شوید!

آماده مهاجرت هستی؟! محاسبه گر آنلاین امتیازات