شماره تماس 021-88545324
UniqueVisa Logo

رزومه‌نویسی برای مهاجرت کاری به استرالیا

نوشتن رزومه برای مهاجرت و کار در استرالیا
یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲
نویسنده:

تسلط به مهارت رزومه‌نویسی یکی از پیش‌نیازهای مهاجرت کاری و تحصیلی محسوب می‌شود. در این مقاله به رزومه نویسی برای استرالیا می‌پردازیم و به تفاوت‌های آن نسبت به نگارش رزومه برای کشورهای دیگر مثل آمریکا هم اشاره می‌کنیم.

دلیل اهمیت رزومه در پروسه مهاجرت

بگذارید ابتدا رزومه را تعریف کنیم. رزومه یا Resume سند یا نوشته‌ای است که سوابق شغلی، تحصیلی، مهارتی و بعضی جزئیات زندگی فرد را در قالبی مختصر و ساختارمند جا داده است. این نوشته، نمایی کلی را از دستاوردهای تحصیلی، تجربیات کاری و سایر توانایی‌های شخص به نمایش می‌گذارد. رزومه‌ها معمولا برای اهداف حرفه‌ای و تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در فرآیند استخدام یا شرکت در دوره‌های آموزشی، نقشی حیاتی دارند.

یک رزومه حساب‌شده، با نمایش نقاط قوت و شایستگی‌های فرد برای تصاحب یک جایگاه شغلی یا حضور در یک دوره آموزشی، به کارفرماها و موسسات کمک می‌کند تا برآورد سریعی از ظرفیت فرد، توانایی‌ها و تناسب او برای موقعیت‌های موردنظرشان داشته باشند. به‌طور خلاصه، رزومه ابزار قدرتمندی است که به ما امکان می‌دهد دیگران را به استخدام یا پذیرش خود ترغیب کنیم و برای ما دری به‌سوی فرصت‌های جدید باز می‌کند. بیراه نیست که بگوییم اهمیت رزومه در خارج از کشور، برای مقاصد کاری یا تحصیلی، نسبت به وطن خود فرد بسیار بیشتر است.

علت اهمیت رزومه برای مهاجرت به استرالیا

در بحث رزومه، به اصطلاحی با عنوان CV هم برخورد می‌کنیم. سی‌وی مخفف عبارت لاتین Curriculum vitae، به معنای «تاریخچه زندگی» است و آن را هم به شکل «خلاصه‌ای کتبی از حرفه، مدارک و تحصیلات فرد» تعریف کرده‌اند. در فضای حرفه‌ای، از هر دوی اصطلاحات سی‌وی و رزومه استفاده می‌شود، ولی در بعضی کشورها تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد. مثلا در آمریکا، رزومه تاریخچه کاملی از مدارک تحصیلی و سوابق کاری فرد است، اما رزومه تصویری مختصر از مهارت‌ها، تحصیلات و توانایی‌های فرد است که برای یک موقعیت شغلی یا تحصیلی خاص تنظیم شده است. بنابراین در آمریکا رزومه حجم کمتری نسبت به سی‌وی دارد؛ چراکه سی‌وی معمولا جامع‌تر است و اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری را در خود جا داده است. درآن‌سو در استرالیا اغلب تفاوتی بین دو اصطلاح CV و Resume وجود ندارد و در اکثر مواقع، منظور از هردوی آن‌ها یک رزومه ۲ تا ۴ صفحه‌ای است که برای استخدام در یک موقعیت شغلی یا حضور در یک دوره تحصیلی-آموزشی آماده شده است.

ساختار رزومه استاندارد برای استرالیا

برای جستجوی شغل در هر کشوری، ابتدا باید رزومه‌ای سازگار با بازار کار یا فضای آموزشی آکادمیک یا غیرآکادمیک آنجا تنظیم کنید؛ چراکه هر کشوری سبک خود را در رزومه‌نویسی دارد. همچنین توجه داشته باشید که برای هر کارفرمایی باید یک رزومه جداگانه و متناسب با موقعیت کاری موردنظر نوشت. هرچه نباشد، هر شغلی و هر مجموعه‌ای از شما مهارت‌های متفاوتی را انتظار دارد. پس، از اینکه یک رزومه بنویسید و آن را برای چندین کارفرما بفرستید، خودداری کنید.

یک رزومه استاندارد برای استرالیا باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد:

  •             ساده و مختصر باشد

رزومه‌های استرالیایی معمولاً نسبت به رزومه‌های آمریکایی صفحات بیشتری دارند، ولی این مجوزی برای زیاده‌نویسی نیست. برای یک دانشجو یا تازه‌فارغ‌التحصیل جویای کار، داشتن رزومه‌ای یک یا دو صفحه‌ای در استرالیا مناسب است. درآن‌سو اگر تازه‌کار نیستید و سابقه حرفه‌ای کافی دارید، به سی‌وی سه-چهار صفحه‌ای نیاز خواهید داشت. از لحاظ ظاهری هم از یک فونت استاندارد سبک، رنگ‌های خنثی مثل سیاه و خاکستری و بولت‌پوینت (برای خوانایی بهتر) استفاده کنید.

  •             مشخصات شخصی ضروری را داشته باشد

رزومه باید تمام مشخصات شخصی اصلی شما را داشته باشد؛ ازجمله: نام و نام خانوادگی کامل، نشانی، شماره تلفن، آدرس ایمیل، ملیت و زبان‌هایی که به آن‌ها صحبت می‌کنید. مواردی مانند عضویت در تیم‌های ورزشی، سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌ها را نیز درصورت تمایل می‌توانید در آن بیاورید. دراین‌بین حواس‌تان باشد که آدرس ایمیلی که در رزومه استفاده می‌کنید، مناسب محیط کاری باشد و وجهه حرفه‌ای را حفظ کند.

  •             شامل مشخصات شغلی باشد

به کسانی که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند، توصیه می‌شود که سی‌وی خود را با یک هدف شغلی شروع کنند تا کارفرما بتواند انتظارات خود از آن‌ها را تنظیم کند. در این بخش از رزومه باید به‌طور سرراست و واضح به دستاوردهای فرد و توانایی‌های او اشاره شود.

برای افراد باسابقه، درج یک پیش‌نمایش از محتویات رزومه پیشنهاد می‌شود. این پیش‌نمایش باید تحصیلات دانشگاهی، دوره‌های آموزشی حرفه‌ای و جنبه‌های مهم شغل فعلی را پوشش بدهد.

  •             خلاصه‌ای از مهارت‌های کلیدی داشته باشد

نقاط قوت و قابلیت‌های خود را به‌شکل خلاصه در رزومه بگنجانید؛ البته قابلیت‌هایی را که با جایگاه شغلی مورد درخواست، همخوانی داشته باشند. ذکر بعضی از ویژگی‌های مثبت شخصیتی هم فکر بدی نیست.

  •             جزئیات تجربه کاری را پوشش دهد

یک رزومه استاندارد باید مشاغل قبلی فرد را، از جدید به قدیم، پوشش دهد. نام مجموعه، جایگاه شغلی و مدت اشتغال، مسئولیت‌های اصلی فرد، پروژه‌های انجام‌شده و دستاوردها، از مواردی هستند که بایستی به آن‌ها اشاره شود.

  •             تحصیلات و مدارک تحصیلی در آن ذکر شده باشد

در استرالیا اگر مدرک دانشگاهی داشته باشید و بازهم ادامه تحصیل بدهید، کارفرماها برایتان اصطلاحا سرودست خواهند شکست! حتماً در رزومه خود به گواهینامه‌ها و مدارک تحصیلی دریافتی‌تان، یا معادل‌های آن‌ها در استرالیا، به‌خوبی اشاره کنید.

ساختار اصلی رزومه استرالیا

نکات طلایی رزومه نویسی

رزومه نویسی هم مانند هر مهارت دیگری، اصول و ترفندهای خودش را دارد. در اینجا چند نکته طلایی را به‌تفکیک هر بخش برایتان فهرست کرده‌ایم که می‌تواند خیلی کمک‌تان کند:

تحقیق

پیش از آنکه اصلاً سراغ نوشتن رزومه بروید، باید تحقیقات تمام‌ و کمالی درباره کارفرماهایی که می‌توانید با آن‌ها همکاری کنید انجام بدهید. شما بایستی بفهمید که آن‌ها در کارمندان خودشان دقیقا به دنبال چه ویژگی‌هایی هستند. برای این منظور می‌توانید بخش اهداف، ماموریت‌ها و ارزش‌ها را در وب‌سایت شرکت موردنظر بررسی کنید.

یک راه دیگر، استفاده از تجربیات کارمندان فعلی یا قبلی آن شرکت است. با این کار، بهتر در جریان نقاط قوت و ضعف آنجا قرار خواهید گرفت. در کل هرچه بیشتر و بهتر تحقیق کنید، تنظیم رزومه برای موقعیت شغلی موردنظر برایتان آسان‌تر خواهد شد.

سایت‌های Glassdoor، Yelp و صدالبته LinkedIn معروف بعضی از بهترین منابعی هستند که می‌توانید برای آشنایی بهتر با کارفرماها از آن‌ها استفاده کنید.

قالب

رسیدن به قالب مناسب برای رزومه شاید در ابتدا سخت باشد، اما با رعایت یک سری نکات، می‌توانید آن را راحت‌تر انجام بدهید.

بعضی از این نکات عبارتند از:

سادگی را حفظ کنید

در رزومه به استفاده از فونت‌های فانتزی یا حاشیه‌های پرزرق‌وبرق نیازی نیست؛ اتفاقاً چنین چیزهایی اغلب تاثیر معکوس می‌گذارند. یک فونت استاندارد و معمولی، مانند Arial یا Times New Roman، انتخاب کنید. برای سایز فونت هم دو-سه اندازه مختلف، از ۹ تا ۱۲، کافی است. می‌توانید برای نام خود و کارفرماهای قبلی‌تان از سایز بزرگ استفاده کنید تا به برجسته‌سازی بخش‌های مهم رزومه‌تان کمک کرده باشید.

ضمناً اگر برای آمریکا رزومه آماده می‌کنید، سعی کنید تا جای ممکن رزومه‌تان جمع‌وجور باشد و تلاش کنید تمام آن را در یک صفحه جا بدهید. تنها درصورتی صفحه دوم را اضافه کنید که مجبور باشید.

اما اگر می‌خواهید برای استرالیا رزومه بفرستید، قضیه فرق می‌کند. برخلاف آمریکا، در استرالیا معمولا رسم است که رزومه بیشتر از یک صفحه داشته باشد. به‌طور خلاصه، اگر تازه‌کار هستید دو صفحه کفایت می‌کند، ولی اگر سابقه زیادی دارید، باید رزومه‌ای در حد سه-چهار صفحه بنویسید.

کارفرماهای قبلی را به‌طور معکوس فهرست کنید

نام کارفرماهای قبلی‌تان را در قالب یک فهرست، به‌ترتیب زمانی از جدید به قدیم، بنویسید. اگر نگران زمان‌های خالی بین بازه‌های اشتغال‌تان هستید، می‌توانید به‌جای آن، فهرست کارفرماها را براساس «ارتباط» (Relevance) بچینید.

درهرصورت برای هر کارفرما باید نام شرکت یا مجموعه، موقعیت مکانی و همین‌طور تاریخ استخدام و پایان همکاری را در یک خط بنویسید. در خط بعدی هم سِمت یا جایگاه شغلی خودتان را بیاورید. اگر هم خواستید، توضیح کوتاهی را هم در کنار یا زیر هرکدام از محل‌های کار قبلی خود بنویسید. این کار به‌ویژه درمورد مجموعه‌هایی که احتماًل دارد برای کارفرماهای جدید ناشناخته باشند، توصیه می‌شود.

ضمناً اگر از دانشگاه شاخصی در ایران مدرک گرفته‌اید، فکر بدی نیست که به تاریخچه و جایگاه آن دانشگاه اشاره مختصری داشته باشید.

قالب درست نوشتن رزومه برای مهاجرت به استرالیا

موارد مهم را برجسته کنید

یک نکته را به یاد داشته باشید: نهایت زمانی که یک مسئول کارگزینی برای از نظر گذراندن رزومه شما صرف خواهد کرد، احتماًلاً در حد ۱۵ تا ۲۰ ثانیه خواهد بود. پس بهتر است که همه مواردی مهمی را که به موقعیت شغلی درخواستی شما و ارزش‌های شرکت موردنظر مرتبط هستند، برجسته کنید. این کار را می‌توانید به‌سادگی با بولد کردن فونت بخش‌های مهم انجام بدهید.

            محتوا

از ترس اینکه مبادا بیش‌ازحد بااعتماد به ‌نفس به نظر برسید، در رزومه خیلی احتیاط به خرج ندهید. مثلاً در آمریکا، به‌رخ‌کشیدن توانایی‌هایتان در CV کاملا عادی است؛ پس تاجایی‌که می‌توانید دستاوردهایتان را در آن بگنجانید. اگر مهارت‌ها و گواهینامه‌های کاربردی دارید، به آن‌هایی که باید، اشاره کنید. شما می‌خواهید کارفرمای جدید به چشم یک نیروی توانمند به شما نگاه کند؛ پس ضمن رعایت سازگاری محتوای رزومه با شرح شغل، از نوشتن نقاط قوت خود دریغ نکنید.

در کنار این‌ها توصیه می‌شود که وضعیت اقامت‌تان را هم در رزومه بیاورید؛ منظورمان مواردی مثل نوع ویزا، مجوز کار و مانند آن‌ها است. همچنین اگر آن‌قدرها به زبان انگلیسی مسلط نیستید، حتماً قبل از ارسال رزومه، آن را به شخص کاربلدی بدهید تا متن را از لحاظ دستورزبان و نگارش بررسی کند. یک اشتباه کوچک در متن می‌تواند ارزش رزومه شما را پایین بیاورد.

نمونه رزومه کاری برای مهاجرت به استرالیا

هر اندازه هم که درباره اصول رزومه نویسی بخوانیم، جای استفاده از فایل‌های نمونه و تمرین کردن رزومه‌نویسی را نمی‌گیرد. پس خوب است که منابع معتبری برای دانلود نمونه رزومه داشته باشیم. در این زمینه از وب‌سایت‌های ساخت رزومه، اصطلاحا Resume Builder، هم می‌توانید استفاده کنید. در پایان چند منبع را برای دریافت سی‌وی/رزومه نمونه به شما معرفی می‌کنیم. البته این منابع انگلیسی هستند و طبیعتاً در آن‌ها از رزومه نمونه CV به زبان فارسی خبری نیست!

چند مورد از وب‌سایت‌هایی که می‌توانید در رزومه‌نویسی از نمونه‌ها و قالب‌های آماده آن‌ها کمک بگیرید عبارتند از:

وب‌سایت Seek.com.au

این سایت سه نوع رزومه ساده، حرفه‌ای و مدرن را به‌رایگان در قالب فایل Docx برای شما قرار داده است. این رزومه‌ها براساس معیارهای شرکت‌ها و مجموعه‌ها در کشور استرالیا طراحی شده‌اند. شما می‌توانید بعد از دریافت فایل‌ها، آن‌ها را با Word مایکروسافت یا نرم‌افزارهای سازگار دیگر ویرایش کنید و بعد از تغییرات موردنظرتان، رزومه خود را در قالب آن‌ها جای بدهید. البته بهتر است که به‌جای این کار، از آن‌ها برای رزومه‌تان الگو بگیرید و خودتان رزومه جدیدی از صفر بسازید.

وب‌سایت NovoResume.com

در این وب‌سایت به چند قالب رزومه رایگان و پولی مختلف دسترسی خواهید داشت. این رزومه‌ها برحسب میزان سابقه کاری (تازه‌کار یا معمولی و ارشد) دسته‌بندی شده‌اند. البته برای دانلود آن‌ها باید ابتدا در سایت عضو شوید. در این صفحه آن هم می‌توانید با اصول رزومه نویسی برای استرالیا بیشتر آشنا شوید.

وب‌سایت Resume.io

این وب‌سایت انواع رزومه را برای شما می‌سازد. ابتدا باید قالب موردنظرتان را انتخاب کنید و بعد از وارد کردن نام و ایمیل خود، وارد صفحه ساخت رزومه شوید تا اطلاعات دیگرتان را در آن درج کنید. برای تکمیل فرم حتی می‌توانید از قابلیت هوش مصنوعی این سرویس هم کمک بگیرید و مثلا یک نمونه رزومه مهندسی بنویسید. در پایان، بسته به قالب انتخابی، رزومه به شکل PDF یا Docx قابل دریافت خواهد بود.

برای ارزیابی شرایط مهاجرت به استرالیا می‌توانید از فرم زیر اقدام کنید.

فرم ارزیابی مهاجرت به استرالیا

 

About زینب یزدانبخش

من زینب یزدان بخش هستم و ۴ سال است که در حوزه گردشگری و مهاجرت به دلیل علاقه شدید به این موضعات تولید محتوا میکنم و سعی دارم که اطلاعات درستی که در دست دارم را به دوستانی که من را دنبال میکنند برسانم

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
  • ضیایی پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲

    جدیدا بین مهاجرین ثبت نام مهاجرت به استرالیا از طریق کافی نت ها صورت می گیرد.
    این امر چه مقدار صحت دارد؟

    • uniquevisa چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲

      سلام وقت بخیر
      صرفا موسسات مجاز دارای وکیل مهاجرت میتوانند شرایط شما را بررسی نمایند.