شماره تماس 021-88545324
UniqueVisa Logo

قوانین پرداخت حقوق در استرالیا که پیش از مهاجرت باید بدانید

قوانین حقوق گرفتن در استرالیا
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲
نویسنده:

در میان کشورهای دنیا، استرالیا یکی از بهترین مجموعه‌های قوانین کار و استخدام را دارد. این قوانین طوری تنظیم شده‌اند که ضمن حمایت از کارفرما، جانب کارمند را هم نگه‌دارند و سوءاستفاده از نیروی کار را به حداقل برسانند. در این مقاله به شیوه‌های پرداخت حقوق کارمندان در این کشور، میزان افزایش سالانه حقوق و بیمه بیکاری می‌پردازیم.

حقوق در استرالیا بصورت ماهانه پرداخت میشود؟

بله، در استرالیا پرداخت حقوق اغلب به‌شکل ماهانه انجام می‌شود، اما بعضی کارفرماها بازه‌های پرداخت کوتاه‌تری دارند. بسته به محل کار، حقوق ممکن است به‌طور هفتگی یا هر دو هفته یک‌بار به دست کارمندان برسد. البته شیوه پرداخت سالانه هم هست که اساساً با سیستم سنتی تفاوت دارد و در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

اگر دریافت حقوق ماهانه باشد، پرداخت آن معمولاً در پانزدهم هر ماه انجام می‌شود. البته همه شرکت‌ها از این رسم پیروی نمی‌کنند.

حقوق در استرالیا بر پایه چند ساعت کاری تعریف میشود؟

در استرالیا بازه کاری معمول از دوشنبه تا جمعه است. طبق استانداردهای ملی اشتغال استرالیا (NES) یک کارمند تمام‌وقت باید هفته‌ای حداکثر ۳۸ ساعت کار کند؛ مگر آنکه کارفرما از او بخواهد برای مدت زمان معقولی، بیشتر در محل کار بماند یا آنکه اتحادیه یا صنف مربوطه، حداکثر زمان دیگری را مشخص کرده باشد. این میزان ساعت، معادل روزانه ۷ ساعت و ۳۶ دقیقه کار است. قوانین NES برای همه کارمندان و کارگرانی که تحت پوشش سیستم ملی روابط محل کار قرار دارند، صرف‌نظر از نوع قرارداد آن‌ها اعمال می‌شود.

برای نیروهای غیر تمام‌وقت، باید کمترین میزان ساعات کار از میان: (۱) زمان ۳۸ ساعت در هفته و (۲) ساعات کاری هفتگی توافقی از سوی طرفین، ملاک قرار گیرد.

معقول بودن یا نبودن ساعات کاری اضافی به عوامل مختلفی، ازجمله موارد زیر، بستگی دارد:

  • به‌خطرافتادن سلامت، امنیت یا ایمنی کارمند
  • شرایط شخصی نیرو، ازجمله مسئولیت‌های خانوادگی او
  • نیازهای خاص محل کار یا شرکت
  • دریافت حق اضافه‌کاری یا پرداخت خسارت
  • صدور اطلاعیه اضافه‌کاری از سوی کارفرما
  • اطلاع‌رسانی قبلی کارمند درباره امتناع از اضافه‌کاری
  • الگوهای معمول کار در حوزه مربوطه
  • نقش کارمند و سطح مسئولیت او در مجموعه
  • سازگاری ساعات اضافی با مقررات صنفی یا متن قرارداد

38 ساعت کار هفتگی در استرالیا برای کارمندان

اگر از کارمندی خواسته شود که بیشتر از ۳۸ ساعت در هفته کار کند، کار اضافی او باید به نحوی جبران شود. این جبران می‌تواند به شکل دریافت دستمزد بیشتر یا بهره‌مندی از مرخصی با حقوق باشد. مبلغ اضافه کار در استرالیا به موارد مختلفی، مانند متن قرارداد و حوزه فعالیت، بستگی دارد، اما به‌طور کلی مبلغ آن ازاین‌ قرار است:

  • برای ۳ ساعت اول اضافه‌کاری: معادل ۱۵۰ درصد دستمزد عادی یا ۱.۵ ساعت مرخصی با حقوق.
  • به‌ازای هر ساعت اضافی بعد از ۳ ساعت اول: معادل ۲۰۰ درصد دستمزد عادی یا ۲ ساعت مرخصی با حقوق.

به‌جز سیستم سنتی پرداخت ماهانه، هفتگی و دوهفته‌ای، شیوه‌های دیگری هم برای پرداخت حقوق در استرالیا وجود دارند. یکی از آن‌ها حقوق سالانه (Annualised Salary) است. در این روش پرداخت، کارمند حقوق یک سال خود را به‌طور یکجا دریافت می‌کند. این حقوق براساس برآورد میزان کار او در طول یک سال، محاسبه می‌شود؛ با این پیش‌فرض که کارمند برای یک سال کامل با کارفرما همکاری خواهد داشت، هرچند که در واقعیت ممکن است او تنها بخشی از سال را کار کند. این برآورد باتوجه ‌به مجموع ساعاتی است که انتظار می‌رود نیرو در طول سال کار کند. مثلاً اگر کارفرما انتظار دارد که کارمندش در هفته ۴۰ ساعت کار کند، با ضرب این عدد در ۵۲ (تعداد هفته‌های سال)، مبلغی معادل ۲۰۸۰ ساعت کار در سال به او پرداخت می‌شود.

سالانه چند درصد به حقوق کارمندان افزوده میشود؟

برای اطلاع از درصد افزایش سالانه حقوق کارمندان در استرالیا، باید به گزارش‌های مرکز آمار استرالیا (The Australian Bureau of Statistics) مراجعه کنیم. طبق آمار این مرکز، شاخص نرخ دستمزد (Wage Price Index) که نشان‌دهنده تغییرات مبلغ دستمزد است، در سپتامبر ۲۰۲۳ با افزایشی ۴ درصدی در سال همراه شده است. دراین‌میان حدود ۵۹ درصد از مشاغلی که در یک سال منتهی به این تاریخ، تغییر دستمزد داشته‌اند، افزایش سالانه بالای ۳ درصد را تجربه کرده‌اند. این تعداد برای سپتامبر ۲۰۲۲ برابر با ۳۸ درصد بود. قسمت عمده این افزایش از قراردادهای کاری بخش خصوصی سرچشمه گرفته است.

در بین بخش‌هایی که بالاترین افزایش دستمزد را در طول یک سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳ داشته‌اند، خدمات اقامتی و آماده‌سازی غذا با ۵.۵ درصد رشد، بیشترین سهم را داشته است. بعدازآن هم بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی (با ۴.۹ درصد)، خدمات هنری-تفریحی (۴.۶ درصد)، تولید (۴.۴ درصد)، خرده‌فروشی (۴.۴ درصد) و حمل‌ونقل، پست و انبارداری (۴.۴ درصد) قرار گرفته‌اند. در این ‌بین بیشترین افزایش نرخ، با ۴.۷ درصد متعلق به کوئینزلند بود و بعدازآن استرالیای غربی با ۴.۶ درصد و تاسمانی با ۴.۴ درصد افزایش دستمزد قرار داشتند.

در سال ۲۰۲۳ همچنین کمیسیون کار منصفانه استرالیا (Fair Work Commission) افزایشی ۵.۷۵ درصدی را برای حداقل دستمزد اصناف در نظر گرفت. این افزایش حقوق از اول ژوئیه ۲۰۲۳ اجرایی شده است.

توجه داشته باشید که طبیعتاً درصد رشد دستمزد و حقوق در هر سال متفاوت خواهد بود و ممکن است در سال آینده درصد بالاتر یا پایین‌تری را تجربه کنیم. برای مشاهده درصد افزایش دستمزد در سال‌های گذشته می‌توانید به وبسایت مرکز آمار استرالیا مراجعه کنید.

افزایش دستمزد سالانه در استرالیا

مالیات در استرالیا پیش از پرداخت حقوق کسر میشود یا سالانه پرداخت میشود؟

اگر کارمند هستید، کارفرمای شما در هر نوبت پرداخت حقوق، مالیات بر درآمد را از آن کسر می‌کند و ازطرف شما برای سازمان مالیات استرالیا (Australian Taxation Office به‌اختصار ATO) می‌فرستد. درصورتی‌که خوداشتغال یا صاحب کسب‌وکار هستید، باید مبلغ مالیات را خودتان کنار بگذارید و به‌صورت ماهانه، سه‌ماهه یا سالانه پرداخت کنید. برای سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ و همچنین برای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ اشخاص با درآمد سالانه ۱۸ هزار و ۲۰۰ دلار استرالیا و کمتر، از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند.

برای بیشتر افراد، اظهارنامه مالیاتی (Tax return) باید نهایتا تا ۳۱ اکتبر هر سال برای ATO فرستاده شود. این کار را می‌توانید ازطریق خدمات آنلاین ATO یا حساب کاربری myGov خود انجام دهید.

اظهارنامه باید درآمد فرد در طول «سال مالیاتی» یا همان «سال مالی» اخیر را پوشش بدهد. در استرالیا سال مالی در ۳۰ ژوئن به پایان می‌رسد و سال مالی جدید از روز بعد آن، یعنی اول ژوئیه آغاز می‌شود.

نکات حقوق بیکاری در استرالیا

در استرالیا کسانی که حداقل سن ۲۲ سال را دارند و به دنبال کار هستند، با شرایطی می‌توانند حقوق بیکاری (JobSeeker Payment) دریافت کنند. این حقوق، کسانی را هم که به‌خاطر بیماری یا مصدومیت، برای مدت کوتاهی نمی‌توانند بر سر کار فعلی‌شان حاضر شوند یا به امور تحصیلی خود برسند، پوشش می‌دهد.

به‌طورکلی برای دریافت حقوق بیکاری باید این شرایط را داشته باشید:

  • قرارگیری در بازه سنی ۲۲ سالگی تا سن بازنشستگی (Age Pension age)
  • سازگاری سطح درآمد و دارایی خانوار با سقف‌های تعیین‌شده
  • داشتن شرایط اقامتی لازم

حقوق بیکاری در استرالیا

تعریف سن بازنشستگی در استرالیا از این قرار است:

  • ۶۵ سال و ۶ ماه، برای متولدین ۱ ژوئیه ۱۹۵۲ تا ۳۱ دسامبر ۱۹۵۳
  • ۶۶ سال، برای متولدین ۱ ژانویه ۱۹۵۴ تا ۳۰ ژوئن ۱۹۵۵
  • ۶۶ سال و ۶ ماه، برای متولدین ۱ ژوئیه ۱۹۵۵ تا ۳۱ دسامبر ۱۹۵۶
  • ۶۷ سال، برای متولدین ۱ ژانویه ۱۹۵۷ و بعدازآن

سقف سطح درآمد و میزان دارایی هم، برای آنکه حائز شرایط دریافت حقوق بیکاری باشید، در سایت خدمات اجتماعی استرالیا قابل مشاهده است.

حقوق بیکاری استرالیا هر دو هفته یک‌بار پرداخت می‌شود، اما مبلغ آن به شرایط زندگی فرد بستگی دارد؛ ازجمله به:

  • مجرد یا متاهل بودن فرد
  • فرزند داشتن یا نداشتن او
  • سن فرد
  • مجموع درآمد متقاضی و شریک زندگیش در طول ۱۴ روز اخیر

جهت برآورده شدن شروط اقامتی لازم برای دریافت حقوق بیکاری، در روز ثبت درخواست آن باید هر سه شرط زیر را داشته باشید:

  • مشغول زندگی در این کشور باشید
  • شخصاً در استرالیا حضور داشته باشید
  • اقامت استرالیا را داشته باشید

برای آنکه از مبلغ پرداختی در هر نوبت برآوردی پیدا کنید، می‌توانید به جدول زیر نگاهی بندازید:

وضعیت فرد حداکثر پرداختی در طول دو هفته
مجرد، بدون فرزند ۷۴۹.۲ دلار
مجرد، با یک یا چند فرزند تحت تکفل ۸۰۲.۵ دلار
مجرد، ۵۵ ساله یا بالاتر، پس از ۹ ماه دریافت پیاپی کمک‌هزینه معیشتی ۸۰۲.۵ دلار
متاهل یا دارای شریک زندگی ۶۸۶ دلار
والد اصلی مجردی که طبق یکی از موارد زیر از الزامات تعهد متقابل معاف است:

–        سرپرستی موقت

–        مراقبت خویشاوندی، طبق حکم دادگاه

–        تحصیل در خانه

–        تحصیل از راه دور

–        خانواده پرجمعیت

 

۹۷۰.۲ دلار

 

اگر می‌خواهید بدانید که آیا می‌توانید به استرالیا مهاجرت کنید به محاسبه‌گر امتیازات سری بزنید و اگر می‌خواهید یک مشاوره رایگان از یونیک ویزا داشته باشید کافی‌است که فرم ارزیابی مهاجرت به استرالیا را پر کنید.

برای ارزیابی کلیک کنید: فرم ارزیابی مهاجرت به استرالیا

About زینب یزدانبخش

من زینب یزدان بخش هستم و ۴ سال است که در حوزه گردشگری و مهاجرت به دلیل علاقه شدید به این موضعات تولید محتوا میکنم و سعی دارم که اطلاعات درستی که در دست دارم را به دوستانی که من را دنبال میکنند برسانم

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران