شماره تماس 021-88545324
UniqueVisa Logo

تعداد ایرانیان استرالیا چقدر است

امار ایرانیان استرالیا
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳

مهاجرت ایرانیان به استرالیا در دو دهه اخیر روند تصاعدی داشته است، زیرا بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال فرصت‌های شغلی و داشتن یک زندگی ایده آل در کشور کانگوروها هستند. جامعه ایرانیان در استرالیا کوچک است، اما پیش بینی می‌شود در دهه‌های آینده رو به افزایش باشد. این جامعه در حال رشد، مهاجرانی هستند که تحصیلات عالیه دارند و توانسته‌اند خود را با فرهنگ متنوع استرالیایی تطبیق دهند؛ اما تعداد ایرانیان استرالیا چقدر است؟ در این مطلب یونیک ویزا به آمار ایرانیان مقیم استرالیا می‌پردازیم تا چشم‌انداز واضحی را از وضعیت هموطنان خود در جامه استرالیا ترسیم کنیم. با ما همراه باشید.

آمار ایرانیان مقیم استرالیا

طبق سرشماری اداره آمار استرالیا در سال ۲۰۲۱، تعداد ۹۴۹۶۲ نفر ایرانی ساکن استرالیا هستند که تعداد ۷۰۸۹۹ نفر آنها متولد ایران، و سایرین دارای اصالت ایرانی هستند. تعداد حدود ۱۵ هزار نفر بیشتر از سرشماری سال ۲۰۱۶ است. همینطور ۵۲.۶ درصد این افراد را آقایان و ۴۷.۴ درصد را خانم‌ها تشکیل میدهند.

مهاجران اولیه ایرانی بیشتر کارگران صنعت نفت بودند که در زمان پهلوی دوم به استرالیا مهاجرت کردند. انقلاب ایران و متعاقب آن استقرار جمهوری اسلامی و به دنبالش جنگ ایران و عراق منجر به افزایش مهاجرت از ایران به استرالیا شد. در اواخر دهه ۱۳۶۰ و اوایل دهه ۷۰، بسیاری از نیروهای متخصص ایرانی به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی شروع به ترک ایران و مهاجرت به استرالیا کردند.

با پایان یافتن جنگ، تعداد ایرانیان استرالیا کاهش یافت و در طول دهه‌های دهه ۷۰ و ۸۰ ثابت ماند. در سرشماری سال ۱۳۷۵ (۱۹۹۶ میلادی)، جمعیت ایرانیانی که در ایران متولد شده و در استرالیا ساکن بودند، حدود ۱۶۲۷۰ نفر بود. این تعداد در سرشماری سال ۲۰۰۱ میلادی حدود ۱۸۷۹۸ نفر و در سرشماری سال ۲۰۰۶ حدود ۲۲۵۴۶ نفر بودند. بیشترین رشد جامعه ایرانیان استرالیا در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رخ داد. با این حال، اگر می‌خواهید بدانید چه تعداد ایرانی در استرالیا زندگی می‌کنند، ما در جدول زیر سه سرشماری اخیر را ارائه کرده‌ایم:

سرشماری‌ها متولد شده در ایران و ساکن استرالیا متولد شده در استرالیا و ساکن این کشور متولد شده در کشورهای دیگر و ساکن استرالیا
سرشماری سال ۲۰۱۱ ۳۴۴۵۴ نفر ۱۵۰۱۷ نفر ۵۲۹۳ نفر
سرشماری سال ۲۰۱۶ ۵۸۱۰۶ نفر ۱۵۶۱۵ نفر ۶۱۶۳ نفر
سرشماری سال ۲۰۲۱ ۷۰۸۹۹ نفر ۱۷۰۲۰ نفر ۷۰۴۳ نفر
تعداد کل جمعیت ایرانیان تا سال ۲۰۲۱ ۹۴۹۶۲ نفر

طبق سرشماری سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱ میلادی)، حدود ۲۹۰۴۸ نفر از مهاجران متولد ایران که در این کشور زندگی می‌کنند، سیتیزن شیپ استرالیا دارند با اصطلاحا شهروند استرالیا هستند. مابقی تعداد ایرانیان استرالیا اقامت دائم و موقت دارند. همچنین در جدول زیر می‌توانید اطلاعات مربوط به ایرانیانی که در ده‌های مختلف به استرالیا مهاجرت کرده‌اند را مشاهده کنید:

سرشماری سال ۲۰۲۱ متولد شده در ایران و ساکن استرالیا
قبل از ۱۹۵۱ ۴۳ نفر
از ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۰ ۶۹ نفر
از ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۰ ۴۵۷ نفر
از ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۰ ۱۵۴۸ نفر
از ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۰ ۶۸۳۱ نفر
از ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ ۶۶۸۰ نفر
از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ ۱۴۹۶۷ نفر
از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ ۲۴۶۲۴ نفر
از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ ۱۴۴۳۹ نفر

تعداد ایرانیان در کدام شهرهای استرالیا بیشتر است؟

بر اساس سرشماری ۲۰۲۱ میلادی، پراکندگی جمعیتی ایرانیان در استرالیا عمدتاً مربوط به ایالت‌های نیو ساوت ولز (NSW) و منطقه ویکتوریا است. شهر سیدنی در نیو ساوت ولز را باید مرکز اصلی جامعه ایرانیان در استرالیا دانست. بسیاری از ایرانیان در حومه شمالی و غربی سیدنی مانند راید، پاراماتا و هورنسبی ساکن هستند. بر اساس برآوردهای اخیر، حدود ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار ایرانی در سیدنی زندگی می‌کنند.

ملبورن و نواحی اطراف آن که در ایالت ویکتوریا واقع شده‌اند، رتبه دوم بیشترین تعداد ایرانیان استرالیا را به خود اختصاص داده‌اند. اکثریت جمعیت ایرانی‌ها در حومه شمال شرقی ملبورن هستند. منطقه منینگهام بیشترین تعداد ساکنان ایران را با ۳۶۱۶ نفر در خود جای داده است و پس از آن ویتلسی با ۳۱۲۳ نفر در رتبه بعدی قرار دارد. جمعیت ایرانیان در ملبورن بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. شهر بریزبن در ایالت کوئینزلند نیز میزبان ایرانیان زیادی است. حدود ۵ هزار تا ۷ هزار ایرانی در بریزبن زندگی می‌کنند.

ایالت استرالیای غربی و به ویژه شهر پرث، تعداد قبل توجهی از ایرانیان را در خود دارد، هرچند در مقایسه با ملبورن و سیدنی جامعه کوچک‌تری است. جمعیت ایرانی در پرث حدود ۳ هزار تا ۵ هزار تخمین زده می‌شود. همچنین آدلاید یک جامعه ایرانی کوچک دارد که عمدتاً در حومه شرقی آن ساکن هستند. جمعیت ایرانیان این شهر حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. درنهایت، شهر کانبرا در قلمرو پایتختی استرالیا هر چند کوچکتر از شهرهای دیگر است، اما جامعه ایرانی رو به رشدی دارد. حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ایرانی در کانبرا زندگی می‌کنند.

در جدول زیر می‌توانید درصد تعداد ایرانیان ساکن استرالیا را براساس ایالت مشاهده کنید:

ایالت‌های استرالیا درصد ایرانیان ساکن استرالیا
نیو ساوت ولز ۳۸.۸ درصد
ویکتوریا ۳۰.۹ درصد
کوئینزلند ۱۱.۳ درصد
استرالیای غربی ۹.۱ درصد
سایر ایالت‌ها و سرزمین‌ها ۹.۹ درصد

تعداد ایرانیان استرالیا براساس جنسیت

توزیع جنسیتی در میان ایرانیان استرالیا متعادل است، بدین معنی که اختلاف کمی بین درصد جمعیت مردان و زنان وجود دارد. با این حال، در جدول زیر می‌توانید آمار تعداد ایرانیان استرالیا را در سه سرشماری اخیر براساس جنسیت را مشاهده کنید:

سرشماری‌ها مردان ساکن استرالیا بانوان ساکن استرالیا
سرشماری سال ۲۰۱۱ ۱۸۴۵۲ نفر (۵۳.۶ درصد) ۱۶۰۰۲ نفر (۴۶.۴ درصد)
سرشماری سال ۲۰۱۶ ۳۱۶۰۹ نفر (۵۴.۴ درصد) ۲۶۴۹۷ نفر (۴۵.۶ درصد)
سرشماری سال ۲۰۲۱ ۳۷۳۲۱ نفر (۵۲.۶ درصد) ۳۳۵۷۹ نفر (۴۷.۴ درصد)

نکته: بهتر است بدانید حدود ۴۷۷۶۲ نفر از کل جمعیت ایرانیان ساکن استرالیا ازدواج کرده‌اند. مابقی جمعیت شامل افرادی هستند که جدا شده‌اند، طلاق گرفته‌اند، بیوه هستند و یا هنوز ازدواج نکرده‌اند.

تعداد ایرانیان استرالیا براساس سن

بیشترین جمعیت سنی مهاجرانی ایرانی در استرالیا بین ۲۵ سال تا ۴۴ سال هستند. این آمار نشان می‌دهد که ایرانیان در تمامی این سال‌ها بیشتر به دلیل تحصیل و کار به استرالیا مهاجرت کردند. در جدول زیر می‌توانید آمار سنی ایرانیان استرالیا را سرشماری سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) مختلف بررسی کنید:

بازه سنی متولد شده در ایران و ساکن استرالیا
صفر تا ۱۴ سال ۴۲۲۵
۱۵ تا ۲۴ سال ۶۲۸۳
۲۵ تا ۳۴ سال ۱۲۳۵۷
۳۵ تا ۴۴ سال ۲۴۹۰۵
۴۵ تا ۵۵ سال ۹۸۲۰
۵۵ تا ۶۴ سال ۶۷۲۹
۶۵ سال به بالا ۶۵۸۶
میانه سنی ۳۹

جدول فوق تفکیک جمعیتی را منعکس می‌کند که در آن افراد جوان و میانسال بیشترین درصد جمعیتی ساکنان ایرانی استرالیا را تشکیل می‌دهند.

روند مهاجرت ایرانیان به استرالیا طی سال‌های اخیر

طبق تصویر زیر مشاهده میکنیم که روند مهاجرت از ایران به استرالیا به شدن افزایش یافته است و  رشد بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد.

روند مهاجرت از ایران به استرالیا

کلام آخر

در سال‌های اخیر، ایرانی‌های مهاجر اغلب از طریق تحصیل و موقعیت‌های شغلی وارد استرالیا شده‌اند. به همین دلیل، جمعیت زیادی از ایرانیان در مشاغل مناسب مشغول به کار هستند. انتظار می‌رود تعداد ایرانیان استرالیا در سال‌های بعد افزایش بیشتری یابد، زیرا روند اقتصادی و سیاسی داخل ایران نشانی از بهبودی ندارد. ایرانی‌ها با مهاجرت به استرالیا به دنبال افزایش کیفیت زندگی خود و استفاده از فرصت‌های تحصیلی و کاری در این کشور پیشرفته هستند.

About مهدی کیوانی

مهدی کیوانی هستم، وکیل سازمان مهاجرتی یونیک ویزا فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه ویکتوریا و دارای مجوز فعالیت از سازمان مارا (Migration Agents Registration Authority )، با شماره ثبت MARN 2217813 میباشم. در طول سالهای متوالی فعالیت در حوزه اخذ ویزاهای استرالیا تمام تلاش خود را به کار گرفته ام تا بهترین خدمات را به کلاینت های گرامی ارائه دهم. تمامی پرونده‌های موکلین مستقیماً زیر نظر اینجانب بررسی میگردد تا درخواست ویزا مطابق به روز ترین قوانین و با کمترین میزان ریسک ثبت گردد.
در مقالاتی که منتشر میکنم سعی دارم تا اطلاعات مهم و اصلی که برای مهاجرت نیاز دارید را بصورت رایگان و موثق در اختیارتان قرار بدهم.

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران