شماره تماس 021-88545324
UniqueVisa Logo

ویزای بازنشستگی استرالیا

شروع زندگی جدید و ساختن آینده برای افرادی که تصمیم به مهاجرت دارند، بیشتر از هر شخص دیگری نگران کننده خواهد بود. اما با آگاهی نسبت به شرایط زندگی، کار، تحصیل و… تمامی این نگرانی‌ها به خودی خود برطرف می شود. بخصوص که اگر نسبت به حقوق بازنشستگی در استرالیا کاملا واقف باشید، دیگر جای هیچ نگرانی برای آینده نیست. چرا که در هر سن و سالی که به قصد زندگی در استرالیا قدم می‌ گذارید، باید به یاد داشته باشید که روزی با رسیدن به سن بازنشستگی، می‌توانید از مزایای دولتی مانند بازنشستگی سنی یا کارت امتیاز بهره‌مند شوید. پس لازم است از تمامی حق و حقوق بازنشستگی مطلع باشید تا بدون دغدغه و دلهره از آینده‌ای نامعلوم، زندگی جدید خود را در استرالیا آغاز کنید.

ویزای بازنشستگی استرالیا مختص آن دسته از افرادی است که تمایل دارند باقی سنوات بازنسشتگی خود را در این کشور گذرانده و علاوه بر اقامت داشتن در این کشور,از مزایا و حقوق بازنشستگی این کشور برخوردار شوند.این ویزا ۴ ساله بوده و پس از اتمام آن میتوانند مجددا این ویزا را تمدید نمایند.

بازنشستگی در استرالیا

موقعیت مکانی خوب، رفاه و آرامشی که زندگی در استرالیا به همراه دارد، فرصت مطلوبی را به افراد می ‌دهد تا پس از اتمام دوره کاری خود با درخواست حقوق بازنشستگی، تجربه یک زندگی با کیفیت را از آن خود کنند.

هر زمانی که صحبت از بازنشستگی به میان می‌آید، در نگاه اول به نظر می‌ رسد که تنها مولفه سن تعیین کننده آن می ‌باشد؛ اما اینطور نیست. افراد مسنی که به سن بازنشستگی رسیده ‌اند جهت اقدام برای دریافت حقوق مستمری، باید تمامی شرایط و قوانین آن را برآورده کنند.

چرا که نوع حقوق بازنشستگی برای همه افراد با شرایط سنی قابل قبول، مهیا نیست! و دسترسی به آن علاوه بر سن، به میزان درآمد و دارایی هم بستگی دارد.

به همین منظور در این زمینه، قوانینی تنظیم شده تا مطابق آن افراد مشمول دریافت مستمری شوند. قوانینی که مستمری بگیران را بر مبنای دو آزمون دارایی و درآمد می سنجد.

منظور از آزمون درآمد و دارایی، تست‌هایی است که میزان درآمد (مقدار درآمدی که به دست می‌آورند) و ارزش دارایی‌های افراد (میزان دارایی که می‌ توانند داشته باشند) را مورد سنجش قرار می‌ دهد.

چنانچه میزان درآمد یا دارایی متقاضی بالاتر از حد تعیین شده باشد، بطور کلی حق بازنشستگی از آنها سلب می ‌شود. یا در صورتی که افراد بیشتر از حد تعیین شده دارایی و کمتر از حد معین درآمد داشته باشند (و یا بالعکس)، ممکن است پرداخت مستمری آنها کاهش یابد.

دارایی‌هایی که در آزمون دارایی مورد بررسی قرار می‌ گیرند، شامل موارد زیر می شوند:

املاک سرمایه گذاری شده
ماشین‌ها و قایق‌ها یا هر وسیله نقلیه دیگر
دارایی‌های تجاری

–          خانه و املاک ( نکته: خانه و یا ملکی که متقاضی بازنشستگی در آن زندگی می‌ کند، به عنوان دارایی محاسبه نمی‌ شود؛ اما بر نحوه ارزیابی بازنشستگی یا پرداخت تحت آزمون دارایی تاثیر می ‌گذارد. اگر فرد صاحب خانه است، محدودیت ارزش دارایی وی کمتر از کسی است که مالک محل سکونت خود نیست.)

–          دارایی‌های خارج از کشور (اگر افراد دارایی در خارج از کشور داشته باشند، باید برای محاسبه، ارزش آن دارایی را به واحد پولی معادل دلار استرالیا تبدیل کنند.)

میزان درآمد نیز شامل مبالغی است که از روش‌های زیر بدست می‌آید:

دستمزد بر اشتغال
حقوق بازنشستگی
سرمایه گذاری‌ها
درآمد خارج از استرالیا

سیستم حقوق بازنشستگی در استرالیا

محدوده سنی مشخصی برای بازنشستگی در استرالیا وجود ندارد. چرا که عوامل بسیاری همچون وضعیت مالی، فرصت شغلی، سلامتی و… در تعیین زمان بازنشستگی تاثیر گذار است و این موضوع تنها محدود به سن افراد نمی‌ شود.

با این حال، معمولا سن بازنشستگی در استرالیا برای مردان ۶۵ سال و برای زنان ۶۰ سال در نظر گرفته می شود. در طول دوره کاری، کارفرمای متقاضیان می بایست حداقل ۱۰.۵ % حقوق آنها را بابت بازنشستگی به صندوق بازنشستگان که انواع گوناگونی دارد، پرداخت کنند.

افراد می‌توانند به صندوق دستور دهند تا این مبالغ را در کارهای اقتصادی سرمایه گذاری کنند که البته این قضیه می‌تواند سود ده یا زیان ده باشد یا فقط برای پس انداز استفاده شود. و یا در پایان دوره کاری، این مبالغ را از صندوق دریافت کنند.

میزان حقوق بازنشستگی سنی در استرالیا در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳

در صورت واجد شرایط بودن بازنشستگی سنی، میزان دریافتی متقاضیان بستگی به آزمون‌های درآمد و دارایی و مجرد یا متاهل بودن آنها دارد. طبق آخرین بروزرسانی، نرخ‌های بازنشستگی سنی در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به شرح زیر است:

 

وضعیت تاهل میزان دریافتی در هر دو هفته میزان دریافتی در سال
مجرد ١،٠٢۶.۵٠ دلار ۲۶،۶۸۹ دلار
متاهل (تک نفره) ٧٧٣.٨٠ دلار ۲۰،۱۱۹ دلار
متاهل (زوج) ١،۵۴٧.۶٠ دلار ۴۰،۲۳۸ دلار

نحوه مطالبه کردن حقوق بازنشستگی دولتی در استرالیا

افراد معمولا مستمری ایالتی خود را به طور خودکار دریافت نمی‌ کنند. برای مطالبه ‌گری لازم است تا حداکثر ۲ ماه قبل از رسیدن به سن بازنشستگی ایالتی، نامه‌ای از خدمات بازنشستگی دریافت کنند. (البته اگر در این بازه زمانی اقدام نکنند همچنان مجاز به مطالبه ‌گری هستند.)

همچنین در صورتی که موفق به دریافت نامه نشدند، لازم است تا با خدمات بازنشستگی تماس بگیرند.

متقاضیان می‌توانند مستمری خود را به صورت آنلاین، تلفنی یا پستی مطالبه کنند و هنگام ارائه مطالبات باید شماره بیمه ملی و حتی در مواقعی مدرکی مبنی بر تاریخ تولد خود را نیز ارائه دهند.

مزایای بازنشستگی سنی در استرالیا

هر فردی اگر موفق شود تا مستمری سنی را دریافت کند، ممکن است واجد شرایط سایر مزایای مرتبط باشد:

کارت سالمندان: هر ایالت و قلمرو استرالیا یک طرح کارت سالمندان را اجرا می ‌کند که تخفیف‌هایی را در حمل و نقل و سایر خدمات کسب و کارهای شرکت کننده ارائه می دهند.
کارت سلامت سالمندان: امکان استفاده ازنسخه‌ های ارزان‌تر پزشکی و… را به افراد می‌دهد.
کارت امتیاز بازنشستگی: برای سالمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران امکان دسترسی به صورت ‌حساب‌های ارزان ‌تر و تخفیف‌هایی در خدمات پزشکی، حمل ‌ونقل عمومی در برخی ایالت‌ها و خدمات آب و برق را ارائه می‌ دهد.
وام‌های دولتی: متقاضیانی که از حقوق بازنشستگی استفاده می ‌کنند یا واجد شرایط دریافت آن هستند، در شرایطی می‌ توانند از دریافت خدمات وام‌های استرالیا برخوردار شوند.
مزایای مراقبت‌های بهداشتی: این مزایای دولتی می‌تواند به افراد کمک کند تا در هزینه‌ های بهداشتی خود صرفه جویی کنند. هزینه کمتری برای داروها پرداخت کنند. از واکسیناسیون رایگان برای آنفولانزا و بیماری پنوموکوک استفاده کنند و اگر سنشان ۷۵ سال یا بیشتر باشد از ارزیابی سالانه رایگان سلامت بهره‌مند شوند و…

 

با دریافت این ویزا,متقاضی حق ۲۰ ساعت کار کردن در هفته را خواهد داشت.

شرایط دریافت این ویزا:

۱- سن متقاضی حداقل ۵۵ سال باشد( سن همسر محدودیت ندارد.)

۲- میزان درامد سالیانه متقاضی ۶۵۰۰۰ دلار استرالیا در سال باشد.

۳- میزان درامد خالص متقاضی ۷۵۰۰۰۰ دلار استرالیا باشد.

۴- در صورتی که متقاضی تمایل داشته باشد خارج از مرکز استان زندگی کند,میزان دارای خالص مورد نیاز به ۵۰۰۰۰۰ دلار استرالیا کاهش پیدا خواهد کرد.

۵- دریافت تایید یکی از ایالات استرالیا

۶- هیچ‌گونه وابستگی شخصی به غیر از همسر خود نداشته باشند.

۷- برخورداری ازسلامتی کامل

هم چنین این ویزا به شما این امکان را میدهد به مدت ۴ سال به دفعات متعدد به خارج از استرالیا سفر کنید.

 

مراحل تشکیل پرونده ویزای بازنشستگی استرالیل

۱- آماده سازی مدارک

۲- لاج کردن پرونده

۳- انجام سرمایه گذاری در استرالیا

 

سخن پایانی:

کیفیت مطلوب زندگی، وضعیت اقتصادی، رفاه و آسایشی که کشور استرالیا چه برای شهروندان و چه برای مهاجران در نظر گرفته، خود دلیلی شده تا این کشور به گزینه انتخابی بسیاری از جوانان و علی الخصوص سالمندان برای زندگی مبدل شود.

چرا که این کشور ضمن اهمیت قائل شدن برای نیروی جوان، همواره در سعی و تلاش است تا با ارائه خدمات و حقوق بازنشستگی، شرایط ایده ‌عالی را برای افراد مسن نیز فراهم آورد. بنابراین؛ آگاه بودن به مزایا، شرایط و میزان حقوق بازنسشتگی نه تنها برای افراد مسن ‌تر، بلکه برای تمامی افرادی که به قصد ادامه زندگی به این کشور ورود پیدا می‌کنند حائز اهمیت است.

به همین خاطر در این مقاله سعی کردیم تا تمامی نکات و مواردی که در این زمینه قابل توجه‌ هستند را شرح دهیم. با این حال، چنانچه سوالاتی درباره حقوق بازنشستگی، مهاجرت به استرالیا و این قبیل موضوعات دارید، مشاوران ما در گروه مهاجرتی یونیک ویزا آماده پاسخ گویی به شما هستند. کافی است همین حالا با ما تماس بگیرید.

یونیک ویزا همراه شما در مهاجرتشما را تا رسیدن به مقصد همراهی می کنیم!

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی یونیک ویزا، از آخرین اخبار، جدیدترین تغییرات قوانین مهاجرت و موقعیت های کاری و تحصیلی مهاجرت مطلع شوید!

آماده مهاجرت هستی؟! محاسبه گر آنلاین امتیازات